Anbefaling: Serier og film, det ser jeg lige nu...

Min morgenrutine, som skal ændres…

 

Hej, og god lorte-morgen. Billedet er ikke fra i dag, jeg er pt alt andet end fotovenlig og jeg er altså ikke en af de der “se hvor dejlig naturlig og grim jeg er, især fra min dårlige vinkel, og med gammel makeup på”. Hvert fald ikke lige i dag. Beklager hvis jeg ødelægger stemningen her, men jeg vågnede kl. 4:30 ved at få en albue i hovedet og har ikke sovet siden. Jeg sover desværre ret let, så når jeg først er vågen, så er jeg vågen. Jeg skal egentlig først op kl. 7 hver morgen, men Troels’ ur ringer kl. 6:10, og så vågner jeg jo også – snooze er i øvrigt noget fanden har skabt! Man når at tænke mange ting i de timer, jeg var f.eks. på et tidspunkt overbevist om jeg skulle begynde på noget woodoo, men her op ad formiddagen virker idéen knap så genial som kl. 5 i morges.

Jeg har en idé om jeg vil skabe mig selv en ny morgenrutine, for at få den bedste start på dagen, hver dag. I dag gik det ret skævt, men jeg fik en hyggelig morgen med børnene og tog derefter op for at træne for 2. gang i evigheder. Eller, faktisk siden før Skanderborg Festival, og det ved jeg fordi de såler jeg bruger i mine træningssko var i mine gummistøvler som jeg brugte på Skanderborg. Shit altså, tror da pokker jeg er træt og har taget på, det er simpelthen så usundt at gå sådan i stå rent fysisk. Så det ændrede jeg fra i dag, nu hvor dagen alligevel var startet dumt, så kunne jeg lige så godt træne også.

Tilbage til min morgenrutine. Jeg forestiller mig netop at jeg skal have noget frisk luft/mortion ind fra morgenstunden, for lissom at komme i gang med dagen. Jeg vil gerne skemalægge min morgen fra kl. 7-10, for at få det bedste ud af dagen, og ikke falde i et ynkeligt hul hvor jeg bare sidder og stalker mine venners sociale liv arrangementer, fester og hygge i København. Jeg må tænke positivt og være lidt mere konstruktiv med min tid. Det er min tid, ingen andres, og det er kun mig selv det går udover hvis ikke jeg får det maksimale ud af mine dage, så jeg må gøre noget inden de helt mørke morgener begynder.

Vi står op kl. 7, børnene og jeg. Julius klarer sig selv da det er lidt forskelligt hvordan hans morgener ser ud. Han går på et elitehold og har morgentræning, derfor er det oftest mig og pigerne om morgenen hver 2. uge, og bare Hollie Nolia og jeg de andre uger. Vi står op, får morgenmad, smører madpakker, hygger og taler sammen ved bordet. Ingen telefoner og iPads om morgenen, men vi tænder for morgentv i køkkenet og derefter går de sammen i skole, og sammen hjem igen når de har fri, eller jeg går med. Især Hollie elsker at følges med sin “storesøster”, bare de to.

Mine morgener og dage er meget forskellige, men jeg har nogle faste rutiner. Jeg drikker et glas vand med kollagenpulver, noget slowjuice og en espresso sammen med min havregryn. Når pigerne er gået tjekker jeg nettet for nye lejligheder (og det gør jeg ca. 1 gang i timen til jeg går i seng), så tjekker jeg mine aktier, mails og Instagram, og så er det forskelligt hvad jeg laver af arbejde herefter, og hvor lang tid jeg bruger på det. Og det er dét jeg vil have mere styr på.

I går købte jeg et vækkeur til at have ved siden af sengen, som et lille bitte skridt henimod at droppe telefonen i soveværelset – dét bliver svært! Men jeg tror det er bedre, end det er den jeg kigger på som det sidste inden jeg sover, og det første når jeg vågner. Det er ambitiøst, men jeg prøver at vænne mig til tanken om det kunne ske.

I dag trænede jeg på et hold fra kl. 8:30-9:30, og det er ikke noget jeg kommer til at gøre hver dag, men så kan jeg de andre dage gøre noget andet for en god start, og her vil jeg meget gerne bede om inputs, for der er jo mange muligheder. Jeg kan danse til høj musik, lytte til en inspirerende bog, meditere (det ville være nyt for mig), gå/løbe en tur eller noget helt andet der kickstarter dagen, inden jeg starter min arbejdsdag kl. 10, som jeg lige har besluttet er en passende mødetid for mig. Mange af jer møder garanteret meget tidligere og har travlt om morgenen, men der er også mange selvstændige og folk der arbejder hjemmefra, og I kan garanteret godt genkende det med at dagene flyder sammen, når bare man er sig selv. Da jeg arbejdede i butik åbnede biksen kl. 10, og det gør den fremover også her på matriklen.

 

Så hit me, hvad er din morgenrutine og hvad giver dig en god start på dagen?

 

 

 

Image Map

32 kommentarer

  • Mette

    Mit bedste fif til dyb søvn er ørepropper. Jeg har brugt ørepropper de seneste par år og det har gjort, at jeg ikke vågner af lyde og kommer i meget dybere søvn.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Så kan jeg bare ikke høre når Hollie skal på toilettet 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Susanne

      Tro mig, dit barn hører du altid 🙂 men alt andet er lukket ude. Jeg er selv storforbruger af 3m ørepropper og køber 200 sæt ad gangen.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helle

      Kommer til at tænke på MMLEILANGE, der sover med ørepropper. Hendes børn var en morgen rendt grædende over til naboen, da de ikke kunne finde hende 😊 Hun sov med ørepropper og havde ikke hørt dem kalde.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette

    En gåtur i rask trav fra morgenstunden er guld værd , især i naturskønne omgivelser 🙂 så er kroppen ligesom i gang

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne R

    Mine dage kommer bedst fra start, når jeg løber en tur om morgenen, hvad jeg heldigvis ofte kan gøre (jeg arbejder nat og deltid). Min energi ryger i vejret, og jeg får lyst til at tage fat på dagen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Min morgenrutine må også godt være mere struktureret. Jeg vil gerne stå op 6.15/6.30 og gå en morgen tur på omkring 15 min ca. Og så hjem og spise morgenmad og i bad og herefter tage mod mit arbejde omkring kl 7.30. Morgenmaden spiser jeg foran Gomorgen Danmark. Det er ikke en rutine jeg helt har fået indført endnu. Vækkeuret ringer 6.20 og jeg kommer op omkring 6.30/6.45. Jeg synes det lyder dejligt med en god morgenrutine for dig.
    Inspirerende at du gør det. Sig endelig til hvad du får indført der passer dig. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria-Isabella

    Mit mål er at komme op og løbe hver morgen eller hver anden morgen. Min mand kører tidligt, så vi står op 5.30. Det giver altså lige en ekstra energi til resten af dagen. Og så skal jeg igang med at træne flere gange om ugen. Helst om formiddagen. Der er jeg altså mest gearet til det. Det kan være være svært at tage mig sammen til for jeg skal træne hjemme. Vi bor så langt væk fra virkeligheden at her ikke er trænings center..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Alice

    Jeg kan anbefale et skridttæller-armbånd. Sidegevinsten ved mit armbånd er nemlig at der er vækkeur i, så jeg kan sætte det via app’en på min telefon – og så vågner jeg ved at armbåndet vibrerer på min arm. Dermed er der ikke lyden af et vækkeur, og jeg vækker ikke min mand (som kan sove en time længere end mig om morgenen). Så måske Troels skulle få sig sådan et 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mille

    Er selvstændig og flyttede hjemmekontoret ind på et kontorfællesskab… Det betød alverden for mine morgener. Der kom meget mere struktur, og det hele flød ikke længere sammen som én stor grød 👍🏼 Dog er jeg i et kontorfællesskab inde midt i Kbh, og her må jeg indrømme, at den omgivende puls, de fede lokalet og de andre “kolleger” virkelig har haft stor betydning for, at det har været den rigtige beslutning for mig. Ved ikke om der er fede kontorfællesskaber i Midtjylland 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Min morgenrutine må gerne få lidt mere struktur efter vi er flyttet til Vietnam. Jeg vil gerne at jeg kan få trænet om morgen i stedet for om eftermiddagen, for så starter dagen med god samvittighed efterfulgt at en god morgenmad med slowjuice og kaffe😃

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Shelly

    Kan SÅ meget følge dig. Er i en lidt omvendt situation. Er flyttet fra Jylland til Kbh ( Ørestad) og er på barsel. Fuck jeg syntes at dagene er lange, ensomme og triste! Kender INGEN herovre. Og både mand og børn har deres liv med skole, og job. Jeg savner Jylland, at have terrasse og have, min veninde, og at køre en tur i bilen. Alt det er skiftet ud med lejlighed og offentlig transport. Har virkelig en lorte dag i dag! 🙈

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Shelly

    Kan SÅ meget følge dig. Er i en lidt omvendt situation. Er flyttet fra Jylland til Kbh ( Ørestad) og er på barsel. F——— jeg syntes at dagene er lange, ensomme og triste! Kender INGEN herovre. Og både mand og børn har deres liv med skole, og job. Jeg savner Jylland, at have terrasse og have, min veninde, og at køre en tur i bilen. Alt det er skiftet ud med lejlighed og offentlig transport. Har virkelig en lorte dag i dag! 🙈

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Telefonen alarm (desværre. Vil også gerne over til vækkeur, men læser ebøger inden jeg sover, så…), ringer kl 6. Min mand og jeg står op. Jeg bader, mens han giver katten mad🙂 Efter bad, børn op (14 og 11 år), og så får vi alle morgenmad sammen. Jeg får havregrød med banan som sødemiddel. 6.30 er vi alle færdige. Min datter går på værelset inden hun skal med bussen 7.30. min mand sidder ved pcen, indtil han kører 7.40. Min søn og jeg sætter pris i sofaen og putter indtil jeg kører 6.45. Elsker vores rolige hyggelige morgener.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mai-Britt

    Jeg har købt sådan et vækkeur der simulerer solopgang og solnedgang – bedste køb nogensinde. Det er så dejligt at vågne til lyset. Jeg hører ofte lydbog om morgenen imens jeg bliver klar. Det giver mig en rolig start på dagen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Jeg har selv stået i samme situation et par gange og har accepteret at om morgenen er jeg bare ikke til træning. Elsker til gengæld at træne om aftenen efter børnene er lagt i seng (kl.19.30/20).
    Til gengæld fungerede det for mig at lave pilates om morgenen til Tv-instruktion. Det krævede ikke at jeg skulle ud af døren eller i noget bestemt tøj.
    Ved ikke med morgen dukkert? Jeg er en frossenpind og har ikke fået overbevist mig selv om at det er verdens bedste ting. Kan heller ik altid overskue badet bagefter!
    Opsummering:
    – Morgen pilates ved tv “følg mig”
    – Find en veninde der gider have updates og sender “sejt klaret” tilbage
    – Beløn dig selv med guldstjerner i en familyplan hvor du noterer “gøremål” istedet for navne og gør nogle af dem nemme. Eks. Kaffe, ansigtscreme, slowjuice, pilates, gåtur.

    Alt godt herfra ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hanne

    Vågner til dagligt 04.55. Ingen snooze eller noget, det bliver man mere sløv af. Bad og så morgenmad – stegte æg og hjemmebagt rugbrød og god kaffe. Man må gerne forkæle sig selv. Afgang aller senest kl. 06.00. Vågner jeg mindre end en time før vækkeuret ringer vælger jeg at lade være med at mugge – ser det som at nu er jeg udhvilet. Bliver enten liggende i varmen eller står op. Din hverdag minder om mine fridage, så måske skulle du bare åbne din “butik” lidt tidligere så du kommer i gang, og så fastlægge en pause midt på dagen eller “lukke” tidligere. Så ville du måske få mere adskillelse mellem arbejde og fritid. Og så vælg noget dejligt musik som vækkeurs lyd på telefonen. Det andet larm stresser bare. Jeg nyder en fridag hvor min dag ikke behøver starte før jeg gider, men jeg når heller ikke altid det jeg vil.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lene Rasmussen

    Tre dage om ugen arbejder jeg i Anne Just’s have i Hune. Jeg kører kl lidt i 7 og kører direkte til Vesterhavet i Blokhus. Så spiser jeg min morgenmad, mens jeg kigger på mågerne og bølgerne, går en hurtig tur og kigger efter rav, hvis jeg når det. Derefter tager jeg på arbejde i de smukkeste omgivelser og bliver modtaget af en logrende hund på 19 år, der ved jeg har kiks i lommen. ❤ knus til dig Lene

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Karina Leonora

      Hvor er du heldig at arbejde der. Det er virkelig skøn have.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marianne

    Jeg har et vækkeur fra Philips, tror det hedder wake-up-light. Det tænder et diskret lys på styrke 1 et kvarter for alarmen er sat til. Det giver mig en anderledes og mere positiv måde at vågne på. Faktisk vågner jeg af lyset før den forfærdelige bip-bip lyd. Det har forhindret mig i at bruge snooze fra første dag. Måske en gave til Troels der kan gøre samlivet lidt lettere. Det virker for mig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Da jeg også vågner af den mindste lyd, og har en kæreste hvor hans snorken kan hører flere Km. Væk er jeg simpelhen nød til at bruge Ørepropper….
    Jeg bruger sådan nogle skumgummi nogle så det ikke gør ondt i ørene…og de hjælper…og tror sagtens du kan hører Hollie Nolia
    Hvis jeg først skulle møde kl 10 …ville jeg tage podcast i ørene….især om mandagen når der kommer “Mørkeland”. ( det er så godt ) og så ville jeg gå en lang tur…der er så dejligt med frisk luft, naturen og en stund for sig selv…
    Jeg gør det selv 3-4 gange om ugen …hverdag om eftermiddagen og weekenden om morgenen…og vupti lige pludselig har man gået 15-20 km.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Liv

    Står tidligt op 6-7. Laver kaffe, går igang med mine gøremål (kalender) og post it med hjemlige ting fx tøjvask, hjemmetræning laver 100 Spuats fx mandag 100 mavebøjninger tirsdag 100 lounges onsdag osv. Går i bad kl 11. Er færdig kl 12. Handler ind og ordner gøremål i byen. Resten af dagen går med hygge med familien. De opgaver der dukker op i løbet af dagen bliver ordnet næste dag. Det virker super godt da jeg når alle mine ting og træningen bliver overholdt. Mine trænings ting skriver jeg i kalender så jeg ikke glemmer det.
    Og det er mega godt ift at undgå stress…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Britt

    En rask gåtur eller løbetur tænker jeg også kunne give mere energi. Har selv en ide om at afprøve at få ændret min morgenrutine for at få det presset ind. Har dog ret struktureret morgenrutine. Står op kl. 4.40 hvor jeg går i bad og bliver færdig, smører madpakker (er ikke god til madpakker smurt dagen før), får begge unger op. Mens de spiser morgenmad pakker jeg tasker ja ja kald mig curlingmor men vil bare vores morgener skal glide. Kl. 6.30 kører vi hjemmefra. Så er dagen skudt igang 🙂 men ja overvejer at stå op kl. 4.30 og afprøve. Men igen kun overvejer 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lotte Andersen

    Møder kl 10.20 alle dage, først op og vække teen og få ham i skole med madpakke og morgenmad i maven. Så te og morgenmad til nyhederne i morgenkåbe. Bad, hår, sminke, tøj. Og så går min lille veninde blondinehunden Ingeborg og jeg en lang tur i kvarteret. Kigger på haver, årstidernes skiften, hilser på de andre luftere, kigger huse og finder nye små stier i kvarteret. Og den tur tager vi igen efter aftensmaden og på den led når jeg 10.000 skridt hver dag året rundt.
    Det er det allerbedste ved at have hund – det er de gåture!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lone

    Står op kl 6.00. Får sendt ungerne i skole med bus kl 7.10 (manden møder kl 5.30) møder på job kl. 8.00 og venter på at blive lukket ud igen kl. 16 😓
    Ville med glæde stå op tidligere, hvis jeg ikke skulle møde i det galehus.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Jeg æææææælsker din måde at skrive på- virkelig.. jeg arbejder selv hjemmefra og har lige præcis de tanker der.. SÅ sjovt at du skriver du er kommet frem til st din arbejdstid skal starte kl 10.. det samme har jeg sat mig for- og sjovt nok samme tanke med træning om morgenen- MEN.. det holdte desværre kun i 14 dage.. det er for nemt at falde tilbage.. og Gud hvor jeg hader det🤦🏻‍♀️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simone Nielsen

    Koldt vand i hovedet
    Børste tænder
    Citron vand med ingefær skiver
    Grøn the
    Kål med kyllingetern rørt i soltørrede tomat ost
    15 min yoga
    Tjek mail
    ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maja

    Hej Mascha.
    Jeg her ingen struktureret morgen jeg kan dele. Jeg er på barsel med mit første barn.
    Jeg bed bare mærke i at du tjekker dine aktier. Det synes jeg er meget interessant. I øjeblikket læser jeg en masse om at investere, da jeg rigtig gerne vil i gang. Har du skrevet indlæg om hvordan du bærer dig ad? Jeg synes det vil være meget spændende at læse om hvordan du gør.
    Venlig hilsen Maja

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kristina

      Enig med Maja. Jeg vil også rigtig gerne læse om hvordan du er kommet i gang med aktier, og om du har nogle gode råd. Syntes det er svært at komme igang

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle Graichi

    Når det praktiske er klaret: en gå tur i naturen. Ca 1 time i rask tempo. Det er godt for krop og sjæl.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det som giver mig en god start på dagen er ro, ro og atter ro… Jeg arbejder som selvstændig parterapeut og psykoterapeut, og når jeg er på mit arbejde, så er jeg på non stop i x antal mange timer og er meget struktureret. Derfor er mine morgen rutiner: kaffe, brændeovnen som hygger, mine søde dyr som er serviceret og så ser jeg serie/dokumentar/følger med i workshops/surfer på nettet – imens jeg rå-hygger med lys, blomster og bare mig selv 🙂 Jeg ønsker ikke at være aktiv fra morgen stunden på den måde du beskriver det – fordi mine morgner/formiddage er den eneste alene til mig selv tid på døgnet og den er guld værd for mig – den skal ikke byttes ud med morgen træning, meditation, pligter, struktur osv <3 Den skal rå nydes med god samvittighed <3 Jeg tænker at de rolige og skønne morgner er stress forebyggende og derfor en vigtig prioritering 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille

    Hej Mascha

    Mht din nattesøvn har jeg et forslag til hvordan den kan blive forbedret. På apoteket kan man købe en cd som hedder Musicure (den kan også downloades fra iTunes). Det er Thomas Eje’s bror Niels Eje som har udviklet dem.Du kan læse om det her: https://musicure.dk/
    Jeg plejer at gøre det, at jeg sætter det på repeat, så det kører hele natten. Jeg plejer at skrue ned så det er lavt, men man kan stadig høre det. Det musik er meget specielt i forhold til alt muligt andet afslapningsmusik mm. Og som min mand plejer at sige: han kan tydeligt mærke forskel på om vi har haft det tændt om natten eller ej. Man sover bedre og dybere.
    I USA, bliver musicure bla brugt på nogle hospitaler på intensiv af delinger, da de har fundet ud af at patienter kommer sig bedre. Jeg ved også at den børnehave som er i mit lokalområde, har nogle gange brugt den. Når musikken bliver afspillet i baggrunden, bliver børnene mere rolige og lydniveauet på børnene er meget lavere end normalt.
    Jeg kan ikke sige andet, end at det kan ikke forklares, det skal opleves!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anbefaling: Serier og film, det ser jeg lige nu...