75 I Daglig Blog

Nå, hvad mener vi så om den royale krise?

Jeg har det egentlig lidt underligt med at skrive om det her, da jeg ikke bryder mig om at skrive om andre mennesker på den måde, MEN…

Man kan jo ikke komme udenom alt det postyr der sker i vores kongehus lige nu, og det er jo egentlig noget der vedkommer os allesammen synes jeg, da det på en måde er hele Danmarks famile, de kongelige. Jeg har altid været, og er naturligvis stadig, meget meget glad for vores kongehus. Jeg kan ikke forestille mig et Danmark uden, og jeg synes de har en helt unik og smuk betydning for vores lille H.C. Andersen eventyr land. Og ja, det koster mange penge at have et kongehus, sådan er det bare, de har en uvurderlig værdi for vores land, historie og fremtid. På den måde er verden stadig til at sluge for mig, midt i al ondskaben. En smule eventyr er nødvendig.

Jeg ved sgu ikke om jeg skal grine eller græde over Prins Henrik. Først grinte jeg, så blev jeg forarget og nu er jeg egentlig mest ked af det. Ikke bare på hans vegne, for manden må jo ikke være glad indeni, men også på vores lands vegne. Er det virkelig den historie der skal fortælles om 300 år, når vores tid og vores regents historie skal videregives til turister og i historietimerne. “…Og så havde Dronningen en mand, en Prinsegemal, der ville være Konge. Han skabte sig og gjorde sig til grin i hele kongeriget…”. Er det den måde Pris Henrik skal huskes på? Det tror jeg desværre det bliver, og det synes jeg faktisk er rigtig synd, for jeg tror ikke manden kan se hvad han har rodet sig ud i, og hoffet har åbenbart ikke tænkt sig at glatte det ud og det er pinligt og ødelæggende for hele Danmark. Her må PET da lige ha’ en rulle gaffa de kan snøre om munden på ham, afskærme ham fra pressen og komme med en lægelig udtalelse om at Prinsen desværre er blevet syg. Om det er sandt eller ej, SÅ LYV FOR POKKER! For vores alles skyld. Mage til ringe pressehåndtering skal man lede længe efter, også selvom manden måske bare er sur og bitter. DO something!!

Det er i mine øjne uværdigt at man lader en mand der har så stor en plads i vores tids historie komme så langt ud. Uværdigt for Dronningen, ham selv og os. Jeg ved godt det er et kæmpe scoop for pressen med de historier, men hvor ville jeg ønske der ikke var skrevet om det. For pokker, han ved sgu da ikke hvor han bliver begravet når han er død, til Roskilde med ham. Så kan de ha’ lovet ham alt muligt andet, det skulle vi aldrig ha’ vidst, der skulle hoffet holde HELT tæt og ikke være kommet til at lufte det et sted. En svipser af dimensioner må man sige.

Og skulle han så være konge, det ved jeg egentlig ikke. Nok nærmere Kongegemal, men nu synes jeg det er for sent. Man skal ikke afpresse Dronningen i al offentlighed, så bliver det en underlig og ynkelig sympatikroning. Ligesom Poul Madsen på Ekstra Bladet der først giver Henrik en kongetitel (så plat) i avisen, og idag fratager ham den. For helvede Poul (indsæt øjenrullende spiley og vandpistol for tindingen).

 

Hvad tænker I om det hele?

 

Læs flere indlæg

75 Kommentarer

  • Besvar
    Julie
    9. august 2017 kl. 9:51

    Det er virkelig trist at være vidne til og netop som du skriver, det bliver jo nok det man kommer til at huske. Så ærgeligt det ikke er lykkes at håndtere det internt.

    • Besvar
      susse lynnerup
      10. august 2017 kl. 7:26

      Han vidste jo hvad han gik ind til da de blev gift. Og efter så mange år, må han da vide, at man ikke bare kan give ham en konge titel og ej heller bare kan lave grundloven om. Det må absolut for at få opmærksomhed på den dårlige måde. Han er bestemt ikke franskmand for ingenting.

  • Besvar
    pnille
    9. august 2017 kl. 9:59

    Jeg bliver så trist……synes debatten på de forskellige medier, bliver så rå og nedgørende. Alle de grimme små mennesker komme frem med al deres galde. Egentlig synes jeg at debatten om ligestilling, skal man være konge eller ej, er ret så interessant. Især i et land som vores, hvor vi bryster os af tolerence og ligestilling. Jeg er ,i den sammenhæng, ikke uenig med Prins Henrik……..men nu er det hele kørt lidt af sporet og, jeg bliver mest ked af det.

  • Besvar
    Janne
    9. august 2017 kl. 10:45

    I forhold til vores grundlovs forfatning har Prins Henrik desværre ikke forstået det, ikke engang efter 50 år. Han sagde ja til sin rolle da han sagde ja til Dronningen. Den er ikke meget længere, hun er regent og der kan kun være en. Derfor kan han ikke være Konge. Prinsgemal har han været, men i og med han har valgt at gå på pension er han det ikke mere. Hvis han er så utilfreds så hold det da for gud skyld i hjemmet og frasig sin apanage. Det er så illoyalt mod Dronningen og mod landet. Både offentligt og privat.

  • Besvar
    Mie
    9. august 2017 kl. 11:13

    Hvor er det skønt at læse om på den måde du fremstiller det på ❤️… mange skriver virkelig grimme ting. Jamen han skal mandsopdækkes. Så må kongehuset udsende små lunser af et smilende regentpar og en rar grandpapa… damage control 😉 Enig i at det er for sent med ny titel, men dronningen burde nok havde gjort det for år tilbage uanset at kongegemal er en titel uden ændring.

    • Besvar
      Maria
      9. august 2017 kl. 20:20

      Jeg kan sgu godt forstå Henrik. Helt ærligt, det kan jeg. Han vil jo bare gerne være på ligefod med hans kone?? Jeg tror ærlig talt det er de færreste mænd, der ville trives med at være “under” deres kone. Sådan er vi mennesker bare, af natur.
      Hvorfor kan hun ikke bare give ham den skide titel? Det tager jo ikke noget fra hende. 🙄 Jeg synes det er så ærgeligt det er kommet så langt ud, og at han nu ikke vil ligge ved siden af hende i døden. Det er fandme sørgeligt!

      • Besvar
        Maria
        9. august 2017 kl. 20:21

        Hov, det var ikke meningen at det sku være et svar, til din kommentar 🙈🤷🏼‍♀️

  • Besvar
    Sofie
    9. august 2017 kl. 11:18

    Der har været meget postyr med Prins He rik i årenes løb…
    Jeg kan godt lide din måde at fremstille det på og jeg er enig. Men, der er også mange kilder der fortæller at Prins Henrik er på vej til demens og det er jo frygteligt. Og hvad mere frygteligt er at hans undtagelser kommer ud i offentligheden – stakkels mand. Jeg kan ikke finde hoved og hale i noget, men jeg er som sådan enig med dig Mascha.

  • Besvar
    Letten
    9. august 2017 kl. 11:25

    Manden er syg, altså demens eller noget. Jeg blev så ked af det da jeg så det klip i går, hvor han sagde at Dronningen gjorde ham til nar. Stakkels mand. Han ved ikke hvad han siger.
    Han er jo et menneske ligesom alle os andre, og kan sikkert ikke gøre for at det er endt sådan her.
    I starten brød jeg mig ikke om ham, men nu syntes jeg faktisk det er synd for ham.

    • Besvar
      Angelina
      9. august 2017 kl. 14:09

      Tænkte lidt det samme.. om han er syg (begyndende demens) Som ikke lige kender konsekvensen af det, han siger… hmmm…

      • Besvar
        Sus
        9. august 2017 kl. 15:14

        Ja lige netop. Demens af en art.

  • Besvar
    Karina
    9. august 2017 kl. 11:30

    Jeg synes det er fuldstændig ligegyldigt… Det er ikke verdens undergang… Jeg er ret sikker på at Dronningen er begavet nok til at vide hvad hun gør… Livet er godt nok for kort til at blive ved med koge suppe på den historie… Med hensyn til de sølle mennesker som bliver ved med komme med mindre begavede kommentarer må have kedeligt tilværelse og har ikke andet at bidrage med… …jeg vil hellere nyde den gode vejr end at læse ligegyldige artikler skrevet af mennesker som kan ikke stave…

  • Besvar
    Julie
    9. august 2017 kl. 11:56

    Enig i, at det skulle være håndteret SÅ meget anderledes fra deres presseafdelings side! Jeg synes virkelig også, at det er uværdigt, uanset hvad årsagen bag hans adfærd er. Det er trist for hele familien, for udover at være kongelige, er de også mennesker med følelser. Jeg ville meget nødigt være i nogle af deres sko lige nu. Håber pressen lader dem være i fred snart.

    I forhold til Henriks titel kan han ikke blive kongegemal, da han i såfald ville være gemal til kongen. Dronningegemal ville måske have været korrekt, men uanset hvilken titel man måtte give ham, ville han ikke kunne være ligestillet, da man skal være født til at være regent jf. Kongeloven (hvis jeg da ikke tager fejl?). Så Frede vil altid være nr. 2. Det har han jo vidst allerede, da han giftede sig. Omvendt er det en interessant ligestillingsdebat, eftersom Mary jo både bliver dronning og dermed tituleret majestæt til den tid. Hun får samme plads i arvefølgen som Henrik har nu, men hendes titel er jo mere “lige” med hendes mands, selvom det i praksis mest er en formalitet.

    • Besvar
      Rikke
      9. august 2017 kl. 15:47

      (Sidespor) Mary vil ikk blive tiltalt majestæt det vil kun Frederik. Hun vil blive højhed. Han: deres kongelige højhed. Hun vik til den til stadig være under Frederik og ikke regent 😊 Hun bliver dronning da dronning både betyder regent og gift med kongen derfor forskellen 😊

      • Besvar
        Sarah
        9. august 2017 kl. 19:34

        Det er ikke rigtigt 😊
        Mary er ganske rigtig under Frederik, men skal tiltales majestæt, når hun bliver dronning 😊
        Prins Henrik skal netop kun tiltales deres kongelig højhed, og derfor er der netop ikke lige stilling, da de begge jo er gift ind i kongefamilien, men hun får en finere titel 😊😊

      • Besvar
        Julie
        9. august 2017 kl. 23:44

        Ahh okay tak for info, jamen så er det vel ikke det helt store ligestillingsspørgsmål alligevel. Så er det jo bare sådan det er at være gift med en kongelig.

        • Besvar
          Christina
          10. august 2017 kl. 9:02

          Nej, konger og dronninger bliver tiltalt majestæt. Prinsegemalen er ikke konge derfor tiltales han deres højhed

      • Besvar
        Christina
        10. august 2017 kl. 9:20

        Fair logik – men han var jo prinsgemal (hvilket jo heller ikke betyder gift med en prins). Den titel havde han jo fordi han er dronningens ægtefælle, men ikke er konge. Nu er han så prins og dermed ikke regerende medlem af kongehuset.

    • Besvar
      Ann-Mie
      10. august 2017 kl. 16:47

      Korrektion: Han kan blive tildelt titlen kongegemal, og det kan Dronning Margrethe/kongehuset vælge. Det skal der ikke nogen grundlovsændringer til for. Det er ikke anderledes, end han blev kaldt prinsgemal. Hvis du slår Kongegemal/prinsgemal op betyder det: “Kongegemal/prinsgemal = ægtemand til regerende dronning – hvis han ikke er konge”

  • Besvar
    Hanne
    9. august 2017 kl. 12:39

    Tænker nøjagtigt det samme som dig …

  • Besvar
    Anete
    9. august 2017 kl. 12:55

    Elsker din måde og skrive om det her på, og jeg kunne ikke være mere enig. Jeg føler virkelig kongehuset svigter i stor stil. Det må aldrig komme så langt, at et “skænderi” ender i pressen og jeg har altid syntes vores kongefamilie er super til at håndtere “problemerne” på…..MEN det her er ud over alle grænser. Stakkels dronning altså, det er nok hende jeg føler allermest for i det her, men som sønner må det heller ikke være sjovt og være vidne til. Få stoppet det her og gemt Prins Henrik lidt væk, for hans egen skyld, familien og ja, Danmark

    • Besvar
      Karina
      9. august 2017 kl. 13:45

      Prøv lige læse hvad du skriver??? Gemme væk??? Det er 2017 vi skriver… man gemmer ikke væk fordi man siger sin ærlige mening…kongelig, skraldemand eller what ever ! nok har de en tilværelse mange drømmer om men den har sin pris… og hvis han blev gemt væk ville der også opstå rygter og der ville komme gætterier… … det her er ikke et eventyr men det virkelige liv… og i morgen kommer der sikkert en anden sensation i den kulørte presse som alle kan koge suppe på i månedsvis… desuden prøv lige at læse historiebøger, der er sket mere grusomme ting i landets historie en det her…

      • Besvar
        Anette
        9. august 2017 kl. 19:58

        Øhh tak for kaffe siger jeg bare. Det var da en fantastisk måde du lige valgte at formulere dig på. Tænk at det var den bedste måde du kunne finde på at kommentere mit indlæg på. Jeg må hellere forklare mig inden din ballon springer…..når jeg siger gemme væk er det jo ikke og låse manden ind i et værelse og smide nøglen væk….så træk lige vejret og kom ned i skoene igen. Jeg mener blot man skal skåne manden samt familien for flere pinlige episoder for alles skyld.

  • Besvar
    Christina
    9. august 2017 kl. 13:12

    Er jeg den eneste som undrer sig over, hvad den reel forskel egentlig er imellem Prins Gemal og Kongegemal? Jeg forstår naturligvis godt, at titlen som Kongegemal er finere og dermed højerestående, men havde hans liv set anderledes ud? Havde hans arbejdsliv været mere fremtrædende?
    Jeg er meget interesseret i et svar, hvis nogle har et bud på det? 🙂

    Jeg synes det er enormt sørgeligt og en kæmpe personlig tragedie for Henrik, at han hele sit liv har brugt energi og længsel efter noget, som han aldrig kunne få, men måske egentlig var nemt nok at give ham? En sølle titel… Spørgsmålet er så bare, at det er det hele værd.
    – Igen noget som jeg synes folk generelt har ALT for travlt med, nemlig hvilken titel de har arbejdsmæssigt, på hjemmefronten osv osv. Det hele skal måles og vejes imod andre.

    Synes du havde en fin og humoristisk indlæg om det! Som altid 🙂
    God festival!

    • Besvar
      Julie
      9. august 2017 kl. 13:58

      Jeg har heller ikke forstået det der gemal. Begge dele lyder som om, han er gift med en mand. Som jeg har kommenteret længere oppe ville en titel ikke gøre den store forskel, da regenten og køen til at blive regent rangerer over at blive gift ind i familien. Altså, vil han aldrig blive nr 1 eller 2 alligevel. Sådan som jeg har forstået det.

      • Besvar
        Leah
        9. august 2017 kl. 18:01

        Det er rigtigt.. Hvis dronningen dør, vil Henrik ikke have mere end før… Ligesom vores dronning Ingrid heller ikke havde, da kongen døde… Dør dronningen, bliver Fredrik konge og Mary dronning… Dør Fredrik, så bliver Christian konge og Mary vil stadig være dronning men “ikke have noget at skulle have sagt”.. Er Christian gift, blir hans kone dronning, og så har vi 2 dronninger … Men kongen vil altid have “magten”…. Medmindre en kvinde som vores dronning er førstefødt og tronarving… Og derfor vil en som har gift sig ind aldrig kunne få “magt ” …men Henrik må da for min skyld godt få titlen dronnigegemal, men han vil ALDRIG kunne få samme “magt” ligegyldig hvilken titel…. Jeg kan da også godt sige til mine kolleger imorgen at de skal kalde mig chefen nr 2 … Men tror ikke ejeren vil give mig nogen “magt” pga at de kalder mig det… 😉

        • Besvar
          Ann-Mie
          10. august 2017 kl. 20:19

          Han kan ikke blive dronningegemal men Kongegemal/prinsgemal = ægtemand til regerende dronning – hvis han ikke er konge”

          Vi synes måske det er latterligt, og han vil på sin vis aldrig blive ligestillet med Dronning Margrethe, der er Regent, hvad han aldrig kan blive. Men det tror jeg rent faktisk ikke han har ment.

          På en måde er der heller ikke ligestilling vedr. Regenter alt efter om det er en Konge eller Dronning, for en Konge vil altid have en højere status. Derfor er Prins Henrik aldrig blevet tituleret Majestæt (som Mary vil blive) men “kun” Deres Højhed.

          Der hvor det har stor betydning er i forbindelse med officielle arrangementer indenlands samt udenlands, hvor titlen har stor betydning.

  • Besvar
    Mia / sortpastel.dk
    9. august 2017 kl. 13:57

    Jeg synes han opfører sig utaknemmeligt. Jeg kan slet ikke holde ud at høre på det. Men ift. hans beslutning – han bestemmer selv, så jeg er ligeglad med hans valg. Men han er da et utaknemmeligt skarn. Og det er trist. Han trænger vidst til at snakke med en..

  • Besvar
    Bolette
    9. august 2017 kl. 14:22

    Dette beviser bare, at Henrik slet ikke er værdig til at være konge. Vi har regler i det danske kongehus. Dem ændrer man ikke bare, fordi der kommer en franskmand til landet, som har et for stort ego.
    Henrik’s opførsel den seneste tid er meget trist at følge. Han gør sig selv til grin i hele verden. Han ydmyger hans hustru Dronningen og hans familie. Han burde være diskret og holde det i familien og ikke gå til pressen. Dronningen kan som jeg har forstået det, ændre reglerne og gøre ham til konge. Men det vil hun ikke. Og nu ydmyger han hende og hænger hende ud offentligt i pressen. Det er så lavt. Hvor ville jeg være ked af det og skuffet, hvis jeg var Dronningen.
    Henrik har gjort så utrolig meget for DK i årenes løb og repræsenteret DK i hele verden. Trist det skal ende sådan. Han vidste hvad han gik ind til fra starten. Men håbede sikkert han kunne ændre reglerne. Det kunne han så ikke. Han er slet ikke værdig nu til at blive begravet ved siden af Dronningen.

  • Besvar
    P
    9. august 2017 kl. 14:25

    Det der gør mig mest trist på hans og især dronningens vegne er hvor misforstået hans ønske og argumentation er. Han mener ikke han er ligestillet med dronningen. Jamen for pokker, det er jo hendes (omend mærkelige, altså hun er jo født til det, job!!!). Det har da INTET med deres ægteskab at gøre! Det svarer til at en sygeplejerske ikke vil begraves med hans kone der er overlæge, fordi de ikke er ligestillet. Det er noget vrøvl. Stakkels Daisy 🙁

  • Besvar
    Inge
    9. august 2017 kl. 15:28

    Godt skrevet Masha !

  • Besvar
    Camilla
    9. august 2017 kl. 15:35

    Jeg synes det er trist at han opfører sig sådan. I så mange år har han vidst hvad hans titel er, så hvorfor skabe sin når man er gået på pension? Det er så åbenbart her det er gået galt! Manden har lige pludselig for meget fritid, og mangler tydeligvis rampelyset skinne på sig. Hvis det virkelig er sådan, kan Dronningen da ikke andet end at være skuffet over sin mand, og at det er pinligt ud af til.
    Men som du så pænt skriver, burde det have være tysset ned, da dette virkelig ikke gavner ham, og endnu mere at pressen igen omtaler ham som Kong Henrik (hvilket jeg synes er alt for lavt af dem!)

  • Besvar
    Heidi kjeldgaard
    9. august 2017 kl. 15:39

    Jeg er enig med dig. Jeg tror prins Henrik er ramt af demens. Det sker jo altså også for de kongelige . De går ikke ram forbi sygdom heller. Det var så tydeligt i det klip man viste på tv igår. Han er ikke rask og det er dybt kritisabelt at han kan få lov til at komme med sådanne udtalelser og latterliggørelser af vores gode dronning. Han skulle skærmes for pressen , der er ting som bør holdes bag de kongelige slotsmurer . Det her er så afgjort én af dem!!! Nu må hoffet komme med en udmelding om hans sygdom, så han da for pokker bare er en smule undskyldt .

    Samtidig er jef altås forarget over hans misundelse omkring titel. Han vidste med sikkerhed 😆, hvad han gik ind til da han for over 50 år siden blev godt med dronningen. Han vil TIL EVIG TID, stå bag dronningen. Man er født til at være dronning og konge for den sags skyld. En konge rangerer højere end dronningen , men da dronningen er vores regent, kan det af gode grunde ikke lade sig gøre.

    Ja kronprinsesse Mary bliver dronning når Frederik overtager tronen, men hun bliver IKKE refent, hvis Frederik dør før hende. Det gør( kron) prins Christian derimod, da han er født ind i kongerækken.

    • Besvar
      Bolette
      9. august 2017 kl. 16:50

      Jeg tvivler stærkt på at hans opførsel skyldes demens. Han har haft samme holdning igennem mange år og givet udtryk for den på pressemøderne, hvor Dronningen prøvede at stoppe ham. Så pinligt for dem begge. Men også at se på.

  • Besvar
    Lene Rasmussen
    9. august 2017 kl. 15:52

    Mascha din måde at fremstille sagen på, er jeg meget enig i. Jeg har haft fornøjelsen af ,at møde Prins Henrik og hvor er han dog et sødt og rart menneske. Jeg bliver så trist, når jeg ser hvilket morads, han nu er endt i. Jeg tror simpelthen ikke at han er ved sin fulde fem. Jeg synes, at kongehuset pressemæssigt takler det meget dårligt. Men tænker også at det er lidt svært at styre, når han er et lidt løstgående missil. Medierne elsker dét, og de har med Poul Madsen og Ekstra bladet i front, hetzet ham på det groveste gennem årene. Det er mobning af værste kaliber. Interessant er det yderligere, at de altid har hakket på ham pga hans accent. Ingen omtaler Marys måde at tale på..men prøv engang,at lytte når hun taler. Jeg er stor royalist og elsker vores kongehus.

  • Besvar
    Emilia
    9. august 2017 kl. 15:58

    ENIG!! Jeg er også enormt glad for kongehuset og jeg syntes dog at pressen overdriver fuldstændigt. De er for meget. Virkelig enig i det du skriver ! Tak for at du er den eneste blogger som tager det her til debat. Dejligt. Det har altid manglet! Kan du skrive flere indlæg om kongehuset evt? Behøver ikke være om Henrik. Elsker elsker elsker kongehuset og historien.

  • Besvar
    Pernille Sørensen
    9. august 2017 kl. 16:11

    Jeg synes habs opførsel er PINLIG!! Hvis der er nogen, der har værnet om de danske værdier og traditioner så er det sguda vores dronning, og så skaber han sig på den måde?! Det er fuldstændig uacceptabelt! Og ja, det er GUF for pressen, men helt ærligt.. Benægt benægt benægt!! Ellers så bare LYV LYV LYV!!

  • Besvar
    Nevenca
    9. august 2017 kl. 16:16

    Bliver lige nødt til at spørge om hvad DEMENS har med noget som helst at gøre ?? måske skulle i slå ordet op ? Evt også alzheimers ?
    Det der er mest ærgelig i min optik er de 27 millioner som det kommende gravsted har kostet, og hvad han ellers koster det danske samfund af penge. Måske skulle alle de penge han får i apanage tages fra ham ? Så kunne han leve af sine vin indkomster og hvad han ellers ejer i Frankrig.!! Og ja man må gå ud fra at dronningen selv er i stand til at sige fra over for ham… Han er nok ikke samme mand som hun sagde ja til for tibage, men vi forandres jo også alle med tiden..!!

  • Besvar
    Anne Christiansen
    9. august 2017 kl. 16:39

    Synes dit indlæg er spot on! Har virkeligt tænkt hvorfor hulan er der dog ikke nogen som stopper ham. Elsker din idé om gaffatape…

  • Besvar
    Rina
    9. august 2017 kl. 16:43

    Jeg mistænker lidt, at han har begyndende demens eller lignende. Virker ikke ved sine fulde fem. Er lige før at jeg ligefrem håber, at han fejler noget, for han er da tåkrummende pinlig….. der MÅ simpelthen være noget galt. Jeg synes det er til grin og det er så synd for Margrethe, men hun må holde af manden siden de stadig er gift.. en sær snegl har han alle dage været. Jeg er som dansker fuldstændig bedøvende ligeglad med hvor manden bliver begravet. Om han bliver begravet på nordpolen, i en vinmark, under statuen på slotspladsen eller udstillet på nationalmuseet, det er hans egen hovedpine. Jeg føler mig ikke ramt som dansker, fordi han ikke vil begraves i Roskilde. Den eneste han rammer er sin kone og det kan han ikke byde hende. En offentlig ydmygelse af en kvinde som sidder i en position hun ikke selv har valgt. Han ved hvad han gik ind til da de blev gift. Bum. Er for sent at spille tøsefornærmet nu Henrik.

  • Besvar
    Belinda
    9. august 2017 kl. 16:47

    Jeg vil sige, at din formulering er så tæt på min egen mening, som det kan komme.
    Og så er Poul Madsen så lav på alle måder.
    Især er jeg enig i, at hoffet lader til at håndtere det utroligt dårligt. Sover de derinde?
    Det er ikke alt, som vi behøver vide.
    Godt skrevet Mascha

  • Besvar
    Belinda
    9. august 2017 kl. 16:53

    Tilføjelse:
    Måske er det et godt tidspunkt at dronningen giver pladsen til Frede og Mary.
    Som en ny start.
    Så er både dronningen og prinsen nr. 2

  • Besvar
    Meyer
    9. august 2017 kl. 17:06

    Øv for en sag , jeg må tilstå jeg mener også han er alders ramt af sygdom , (demens) frontallapperne i hjernen virker ramt ( manglende situation fornemmelse, manglende empati, uovervejet adfærd ,mangle forståelse for sociale normer osv) hoffet burde beskytte ham bedre hvis det er den demens som jeg tror det er ,en af de uheldige følger ved frontottemporal demens er at man siger hvad man tænker og det kan kun blive gode historie i pressen .

  • Besvar
    Betina Stjernholm
    9. august 2017 kl. 17:09

    Jeg er SÅ enig med dig!

  • Besvar
    Cathrine
    9. august 2017 kl. 17:10

    Jeg synes nu at han er en smule latterlig, for at sige det lige ud. Han har vel forhåbentlig ikke giftet sig med hende for at blive konge, men har levet et liv i luksus, og burde ikke have noget at beklage sig over. Og så sige at ham og dronningen ikke er lige som mand og kone.. det er da ligegyldigt om hun er dronning af de land i bor i, bare i er lige i jeres private forhold derhjemme. Hvis han var ansat i en virksomhed og blev gift med direktøren, ville han så også kræve at blive direktør, for ellers er de ikke lige? Jeg synes det er noget pjat, og det er synd for vores dronning, for det er ærligt talt hende det går ud over, ikke os andre. Han har ikke på ét tidspunkt gjort sig fortjent til det, og da slet ikke nu. Det viser bare at det er godt at han ikke fik lov at være konge fra starten, når han kan være så smålig, og ikke bare være taknemmelig for hvad han er blevet givet. Bum.

  • Besvar
    Karina
    9. august 2017 kl. 17:43

    I er flok tosser og nogle kællinger som har ikke andet tage sig til end komme ned jeres brok.
    I om nogen har nydt af samfundets goder! Gratis uddannelse, billige slaver som passer jeres børn..vatpikke og skaffedyr som mænd..jeg kan blive ved! Magen til mangel på respekt og pli! Tror det pokker manden er ked af det med det mundlort i har lukket ud lige siden han flyttede til landet! Føj siger jeg bare!..

    • Besvar
      Naja
      10. august 2017 kl. 8:33

      ahh Karina! 😂 nu er det pludselig vores skyld at prinsen er utilfreds 🤔 Synd for det lader da ikke til at du har modtaget den gratis uddannelse!
      Jeg syntes det er helt i orden at der bliver diskuteret offentligt om hans udtalelser, han er vel også ‘ansat’ af staten Danmark.

  • Besvar
    Jette
    9. august 2017 kl. 17:59

    Ja men Mascha du har faktisk så fint skrevet hvad jeg tænker – Ja det er lidt sørgeligt og forstår faktisk ikke, at Se og Hør har det videoklip på gaden, det er lidt uværdigt. Man får jo opfattelsen af, at “manden” er virkelig syg ;(

  • Besvar
    Gitte Runge
    9. august 2017 kl. 18:11

    Jeg synes det er en trist historie☹️Jeg har altid synes at prins Henrik var en sjov, farverig personlighed. Men det er som om dette er blevet en fiks ide hos ham, som han slet ikke kan slippe. Det er synd både for ham, dronningen og hele familien, at hans eftermæle vil blive denne historie.
    Jeg synes som mange andre at hoffet har håndteret dette meget dårligt.
    Du har beskrevet det super fint Masha.
    Og så tænker jeg hver gang, burde han ikke være dronningegemal???da han er gift med dronningen, det ville da også smage af lidt mere end prins😊

  • Besvar
    Nevenca
    9. august 2017 kl. 19:16

    Karina : its take ond to know one… man kan få gratis psykolog hjælp og vredes håndterings kurser, måske skulle du søge om det ?? Du kunne tage prinsen med dig.! Håber at du har det bedre inden i nu, hvor du selv sviner andre til, som du mener at vi sviner Henrik til… ROGER, OVER AND OUT..!!!

  • Besvar
    Charlotte Sørensen
    9. august 2017 kl. 20:42

    Kunne ikke være mere enig! 😣😔
    Kh Charlotte

  • Besvar
    Joan Noppenau
    9. august 2017 kl. 21:16

    Synes debatten er spændende, at der kan være forskel på om man er mand eller kvinde når man gifter sig med en tronarving i 2017 er under alt kritik. Kan ikke rigtig se hvorfor han ikke kan være konge af titel på samme måde som Ingrid var og Mary bliver det? Det kan godt være at de står et sted at man ikke kan det, men der stod også engang at en kvinde ikke kunne blive regent og det kunne tilpasses nutiden, hvorfor kan det her så ikke ? Fordi det er henrik der vil have det og sådan en franskmand skal ikke komme og lære “os” danskere noget? Så skal vi nok vise hvor skabet skal stå ?! Det er underligt…. Men jeg er helt enig med dig mascha, mærkeligt det presse mæssigt kan gå så galt?! Jeg har ondt af både vores dronning og henrik, de er begge i en forfærdelig situation og jeg håber der snart kommer ro på..

    • Besvar
      Louise
      10. august 2017 kl. 13:55

      En konge vil altid være over dronningen, og i Danmark er det besluttet, at man kun kan være regent, hvis man er født til det, altså en tronarving. Bliver Henrik konge bliver han regent og Margrethe får dermed frataget sin regent-rolle, da der kun kan være én ad gangen. Og hvis det skulle ændres, så kræver det to folketingsvalg og en folkeafstemning, da sådanne ting er bestemt i grundloven og derved er det helt faste procedure for ændringerne. Det vil jeg mene, er en alt for omstændig procedure at sætte igang, fordi prins Henrik er sur over han ikke bliver konge – han var vidst præmisserne fra start af og de lande, han hentyder til i debatten som Spanien og Portugal er jo næsten også et pinagtigt forsøg på at legitimere sit krav, da vi aldrig har set særligt meget efter de lande, hvorimod Sverige, England og Holland, som alle har eller får kvindelige regenter følger Danmarks model og det er da lande, som vi i mange henseender sammenligner os med 😃 Jeg er dog helt med på, at man for fremtiden kunne skabe en passende titel til kommende danske dronninger, der er regent i eget navn, jeg synes f.eks. at dronningegemal er passende og så skal personen naturligvis tiltales Deres Majestæt – personen er derved ligestillet, men vil ikke overgå dronningen og vil aldrig kunne blive regent, ligeså lidt som en dronning gift med en konge kan blive regent. Den nuværende situation er pinlig og medierne burde lægge sagen i graven, så enig i det! 🙂

      • Besvar
        Ann-Mie
        10. august 2017 kl. 20:26

        Kongegemal og ikke dronningegemal

        • Besvar
          Louise
          10. august 2017 kl. 20:52

          Jeg har jo lov at mene dronningegemal er bedre, da jeg mener, at det beskriver, at det er dronningens gemal 😉 Ingen er ordene er optaget i Dansk Retskrivningsordbog, så det ene er altså ikke mere korrekt end det andet før Kongehuset evt. en dag vælger at anvende titlen… Prins Claus af Nederlandene blev desuden ofte omtalt som enten Prince Consort eller Dronninggemal, for det var jo hvad han var; gemal til dronningen 😁

  • Besvar
    Camilla
    9. august 2017 kl. 22:10

    Jeg synes han er ynkelig og skaber sig som et barn på 4 år… Han har ALTID vidst lige fra DAY ONE, han blev gift med vores dronning, at vores Monarki nu engang er sådan strikket sammen… Og det hverken kan eller skal han ændre på… Han er en arrogant fransk mand, som ikke tåler at være “under” sin kone.. Men det er sgu en postgang to late at være utilfreds med det..

  • Besvar
    lillelyngs blog
    9. august 2017 kl. 22:29

    Jeg giver dig helt ret, han er SÅ meget for meget. Hvad vi ikke alt har betalt i apanage til den mand. Og ærligt talt, hvis han ikke var blevet gift med dronningen, havde han jo ikke en gang blevet prins. Han higer så meget efter status, at det jo er sygeligt. Hvis det stod til mig, skulle hav bare fise tilbage til sit hjemland og blive der. Og så måske betale alt det, vi har skudt i ham, tilbage. For det fortjener han i den grad ikke. Og ærligt, synes jeg der er umådeligt synd for Dronningen, oven i. Jeg var blevet skilt på stedet. Bum.

    nouw.com/lillelyng

  • Besvar
    Jeanne
    9. august 2017 kl. 23:52

    Hvis Dronningen Abdicere nu , vil der kommer ro på hele denne sag og Prins Henrik ville så dermed ikke kunne brokke sig mere , da en titel som Kongegemal , så ikke ville komme på tale . Ved godt Dronningen “bliver på sin pind , til hun falder af den ” Men alligevel , Frederik og Mary er så klar i kulissen .

  • Besvar
    ella
    10. august 2017 kl. 0:01

    Du har ramt hovedet på sømmet. Er helt enig!! En anden ting er også, at selvom jeg følger det med stor nysgerrighed, så burde medierne måske slet ikke skrive det, fordi det simpelthen er for pinligt.

  • Besvar
    Tina
    10. august 2017 kl. 0:53

    Nu kender jeg kongefamilien lidt indenom, fordi mine forældre har været deres venner osv.
    Der ligger jo så meget gemt vi danskere ikke ved noget om, så tror ikke vi skal blande os.
    Men lade tiden gå og se hvad der sker.
    Sygdom kan ændre meget hos et menneske og prins Henrik har jo lige været indlagt.
    At blive ældre og gå på pension kan være en krise i sig selv og udløse ting og sager.
    Der kan ligge aftaler i kongehuset som er blevet brudt og medfører skuffelse og vrede.
    Personligt synes jeg altid, at alle bør vælge deres kampe med omhu.
    Hvis jeg var Dronningen ville jeg udråbe Henrik til kongegemal, hvor svært kan det være og hvor meget ro og lykke kan det medføre!!!!!
    At komme som “udlænding” til lille Danmark er langt fra nemt for de fleste.
    At komme fra en fin fransk familie, konservativ, de gamle traditioner, et ultra nationalistisk land og så skulle være under sin kone som mand har ikke været nemt, kan jeg forestille mig.
    Prins Henrik har virkeligt i mange år prøvet at være bag/under sin kone og tror mig han har slugt kameler.
    Personligt ville jeg som Kvinde aldrig være under eller bag en mand.
    Ja han valgte det selv i sin tid, men havde måske håbet på noget mere med tiden.
    Vores Dronning fik jo også en flot fransk mand, noget at værdsætte!!
    Så igen var jeg Dronningen ville jeg give min mand den sidste ære.
    Det ville glæde alle i kongefamilien og de ville kunne dele evigheden i Roskilde sammen også.
    Blot mine tanker.

    • Besvar
      Mie
      10. august 2017 kl. 10:47

      Du har jo egentlig ret… lad os nu få fred! Ikke mere snavs og sladder til den hungrede presse og de hadske mennesker

    • Besvar
      Ann-Mie
      10. august 2017 kl. 20:29

      Jeg er meget enig

  • Besvar
    Carina
    10. august 2017 kl. 5:33

    Flot skrevet, helt enig.. Har der været viden om, at prinsen ER syg, ja så har DE svigtet ham noget så forfærdeligt, ved at lade ham komme i nærheden af en mikrofon og en journalist, der Bare gør det de er ansat til…. Men at Dronningen gør ham til nar, og ikke viser ham den respekt en kone skal, det synes jeg er så tarveligt, og det gør helt ondt at tænke på, hvad vores dronning må finde sig i… Og et ægtepar der har været sammen i 50 år, elsker vel hinanden og ønsker at være ved siden af hinanden i modgang og medgang, vil vel også normalt være ved hinandens side i graven?? Og så skal presse vise sig som de klogeste, stop med omtalen lige med det samme, fy til dem!

    • Besvar
      Ann-Mie
      10. august 2017 kl. 20:33

      “at dronningen gør ham til nar” er en talemåde. Mange i debatten kalder Prins Henrik for en nar, og dertil svare han, at det jo er dronningen, der gør ham til nar, ved ikke at give ham titlen Kongegemal, så han føler sig værdig til at blive begravet blandt de kongelige.

  • Besvar
    Mette sørensen
    10. august 2017 kl. 6:45

    Han ved hvad han giftede sig ind til, han ville aldrig blive konge, men skulle være under Dronning Margrethe. Det har han nok glemt

  • Besvar
    Alma
    10. august 2017 kl. 14:11

    Jeg synes langt fra, han virker til at være rask.
    I de optagelser SE&HØR senest har offentliggjort, lyder han nærmest til at have besvær med at tale – og det er ikke kun fordi han er dårlig til dansk. Men sådan hele hans måde at tale på.

    Når det så er sagt, går det jo ikke, at han udtaler som han gør omkring vores dronning.

  • Besvar
    Bolette Allermann-Nielsen
    10. august 2017 kl. 20:24

    Mon ikke det bedste ville være, at han søgte skilsmisse ?
    Og så fik folkepension og en seniorbolig de sidste år han har tilbage.
    Tror det ville skabe ro i hans liv.
    Knuz Bolette Allermann-Nielsen

  • Besvar
    Sara
    10. august 2017 kl. 21:03

    Jeg er faktisk ikke helt enig.
    Når Frederik bliver konge, så bliver Mary dronning. Hvorfor skal Henrik så ikke være konge, når han er gift med en dronning? Hvis der havde været omvendt fortegn på kønnene, så havde det været nedgørelse af kvindekønnet og helt i orden med en kamp om ligestilling.
    At han så tager kampen op på en usympatisk måde, kan jeg kun nikke ja til.

    • Besvar
      maschavang2
      11. august 2017 kl. 10:25

      Jeg har aldrig sagt jeg ikke enig det du skriver her, det ville jeg kun synes var fair.

    • Besvar
      Louise
      11. august 2017 kl. 12:27

      Henrik som konge ville betyde at han stod øverst i det kongelige hierarki – altså over dronningen. Det ville jeg personligt have det meget svært med, hvilket en del andre danskere nok også ville 🙂 Det ville desuden kræve en hulens masse ændringer i grundloven, som ikke bare lige er til at ændre. Desuden er en dronning, som er gift med en konge heller ikke ligestillet. Hun vil blive kaldt Deres Majestæt, men det er absolut også den eneste forskel der er på prins Henriks rolle og Marys kommende – hun vil aldrig kunne blive regent eller styre landet; den rolle vil blive tildelt Prins Joachim eller Prins Christian, når han bliver myndig.

  • Besvar
    jenni
    10. august 2017 kl. 22:11

    Tænk, hvis landes præsidenters ægtefæller teede sig sådan ?
    Eller ministres ? – ‘At de vil have ligestilling i ægtefællens embede’ !
    Tænk, hvis Statsministerens kone stillede sig sådan op. ‘Hun vil have ligestilling med sin mand i statsministerembedet.’
    Og ægtefæller i alle andre embeder og erhverv. ?

    Det er komplet rablende , vanvittigt bindegalt.

  • Besvar
    jeanette
    11. august 2017 kl. 0:13

    Han skal bare tørre øjnene!… undskyld… men vi har betalt for hans fantastiske liv siden … 67..?… OG..han har ikke engang gidet lære sproget ordentlig… PRINS Henrik… du gør bare, som alle de andre kongelige!..

  • Besvar
    Lisa
    11. august 2017 kl. 10:37

    Jeg synes, det er en underlig diskussion om ligestilling i ægteskabet, og faktisk vidner om et meget gammeldags og patriarkalsk syn på ægteskabet. Hvis Prins Henrik virkelig gik ind for ligestilling, ville han acceptere sin rolle og position i sit ægteskab med Danmarks Dronning. Prins Henrik bruger derimod ligestillingsargumentet som løftestang til at prøve at afpresse sin hustru, sin og vores regent. Hun er regent, han er undersåt i deres profesionelle virke. Men det har altid været mit indtryk, at i Dronningen i sit private ægteskab har accepteret Prinsen som familiens patriark. Det må være en stor sorg for vor Dronning, at dette ikke er nok.

  • Besvar
    mormormedstiletter
    11. august 2017 kl. 12:25

    Skidegost skrevet, Mascha – jeg tænker, at Prinsen desværre nok er blevet alkohol dement, det er jo set før, når man mestendels lever af flydende kost;-)

  • Besvar
    Schou
    11. august 2017 kl. 22:01

    Hvor har du dog ret i meget af dit indslag. Det er total ynkelig den måde han opfører sig på.
    Han har da altid vist, at overhovedet om det er en mand eller kvinde er født til at være det, og at ægtefælden aldrig bliver andet en dronningens eller kongens ægtefælde.
    Det er bestemt i lovgivningen og dermed færdig – slut

    Han opfører sig som en arrogant og forkælet person, som ikke kan få sin vilje, og som du skriver, så er det for sent for ham. Han er total barnlig og umoden, ved at true dronningen med sin udtalelse, at han bliver ved, til han bliver ligestillet.
    Privat kan de jo godt leve ligeværdig, men ikke udadtil som et Dronningepar.
    Han ved altså godt, hvad han siger, så det at han skal holdes fra pressen, tror jeg ikke hjælper.

    Jeg mener heller ikke, at han skal begraves ved Dronningen, når han truer med, at det vil han kun, hvis han bliver ligestillet
    Synes ikke at Danskerne skal betale en vil dyr begravelse med den opførsel han har.
    Lad ham da få en stille begravelse i sit hjemland. Han gad jo heller ikke hverken fejre Dronningens fødselsdag eller deres guldbryllup

    Og ja det er rigtig, at det er trist at han skal huskes sådan, men det kan man jo ikke ændre ved, på den måde han bliver ved med at blande tingene sammen omkring ligeværdighed. Værdighed er i hvert fald ikke noget han selv praktiserer.
    Hatten af for vores Dronning, at hun ikke lader sig skille. Men det er jo hendes valg at blive i ægteskabet og få det bedste ud af det, som det nu kan lade sig gøre.

  • Skriv en kommentar