21 I Kom i gang med Mascha Vang

Nu vil jeg gerne i mål…

Efter jeg har været oppe at vende med nogle ekstra kilo, har jeg ikke rigtig været 100% tilbage i form. Jeg har tabt en del ja, men jeg er faktisk ret mærket af hvordan min krop er blevet behandlet, og det har jeg det elendigt med. Jeg har fedtdepoter jeg har meget svært ved at komme af med, jeg har ikke fået bugt med celulitten endnu og der er områder i mit ansigt der har ændret sig – og jeg hader det! Det er muligt andre ikke kan se den store forskel, men det kan jeg og jeg bryder mig ikke om det. Så kan det sgu være nok så moderne at lade stå til, være almindelig eller hvad man nu kalder det. I skal være så velkomne, men om et par uger bliver jeg altså 38 år, og jeg gider simpelthen ikke slaske mig ind i 40’erne for ekstra likes, så jeg tager kampen op. Fraaaaaa NU af (okay minus lørdag, haha)!

Efter jeg har tabt mig er jeg blevet blød, og det skal nu strammes op! Jeg ser måske helt stram ud når jeg står eller ligger sådan her, men det er nu ikke tilfældet. Jeg kan godt lide former, jeg kan bare ikke lide dem lige midt på min egen mave. Jeg VED der er en form for markering et sted indenunder 🙂

Det betyder absolut intet for mig hvad der står på vægten, det hele handler om hvordan jeg føler mig og hvordan jeg føler min krop i det tøj jeg har på. Jeg bliver generet af mine lår buler og jeg bliver irriteret over min mave hænger ud over sikkerhedsselen, fordi jeg liiiiige mangler de sidste par kg fedt der gør man ikke kan se de muskler jeg har opbygget indenunder. Som min træner siger når han kigger opgivende på mig “der er jo stadig ikke skyggen af markering, hvad i alverden spiser du??!!”. Ja, det er jo lige det. Jeg synes jo ikke jeg spiser så usundt igen, og jeg gider heller ikke leve kedeligt, men må erkende at jeg må vente med at hygge igennem til jeg kommer af med det sidste, så jeg kan blive tilfreds. Det skylder jeg min krop den efter den omgang!

Jeg vil altså også gerne være lidt en hapser, når nu jeg bliver 38 år d. 31. juli 😉

Når jeg taler, og især brokker mig, siger jeg åbenbart meget “du godeste”, “bevares”, “jamen dog”… Og i den duer. Min træner Herman griner altid af mig og kalder mig Andersine, fordi han siger det kun er i Anders And blade man taler sådan, haha.

Min egen bog er jo oplagt at gå igang med, men denne gang følger jeg den ikke slavisk, da jeg lige har gjort det ad to omgange – jeg kan virkelig anbefale den hvis man vil se hurtige resultater! Det er sådan jeg selv har tabt de ca. 10 kg den senere tid.

Nu træner jeg med personlig træner, Herman, et par gange om ugen og ellers spiser jeg efter principperne i bogen, dog uden at følge madprogrammet dag for dag, hvis det giver mening. Normalt træner jeg kun ude og har aldrig brudt mig om træningscentre, men efter jeg er begyndt med vægte er det altid inde. Jeg kan mærke det betyder meget for mit humør og sind ikke at komme ud på de løbeture jeg plejer, så det er jeg begyndt på igen. Jeg løber ikke så meget som jeg plejer, hvilket nok er årsagen til jeg ikke har smidt det sidste, så jeg optrapper lidt på den konto. Måske hænger det også sammen med jeg elsker området jeg bor i så meget, at når jeg er ude for at løbe ender jeg med at gå og nyde området og naturen i stedet. Det er så dejligt afstressende at gå langs vandet og gennem skoven helt alene med egne tanker og uden telefon. Joy!

Hvad gør I? Altså helt ærligt. Er I ligeglade, accepterer I kroppen som den er, tænker I på sundheden, udseenet eller…? Der er jo så meget snak om vores kroppe og man skal næsten hele tiden tage stilling til det ene eller andet. For mig er det ret meget i perioder, så går jeg vildt op i det og andre gange er jeg ligeglad. Det vigtigste er jeg er glad, og så kan jeg altså ikke lade mig pådutte af nogens mening, om hvordan jeg bør og skal se ud.

Mine måltider består hovedsageligt af magert kød, grøntsager og salat. Jeg følger pt ingen opskrifter, men vælter bare noget sammen fra køleskabet og håber det fungerer 😉

Det er ikke ris, men blomkålsris. Jeg køber alt færdigt og skyllet i poser, så jeg ikke selv behøver stå og hakke osv, hvis jeg kan blive fri for det.

Oksedellerne her vil jeg ikke give jer opskriften på, det gik virkelig galt, haha!

Læs flere indlæg

21 Kommentarer

  • Besvar
    Bitten Jørgensen
    12. juli 2017 kl. 20:26

    Hej Masha, jeg forstår dig fuldt ud og du skal bare give den gas 💪
    Den bedste følelse er den man har når man tager hjem fra en god træning 🙌
    Jeg fylder selv 45 i næste uge og jeg nægter også at se til og blive slasket 🤣
    Jeg er sikker på at du kommer i mål ❤️

  • Besvar
    Nina Eklund
    12. juli 2017 kl. 20:27

    Jeg går heller ikke op i tallet på badevægten men i at føle mig godt tilpas. Og træning er en stor del af det. Ikke kun på min form, men også det at jeg kan mærke at jeg bliver stærkere og gladere. Har du et godt råd med kost og træning/vægttab når man er vegetar

  • Besvar
    Mette
    12. juli 2017 kl. 21:00

    Søde M, du havde et tilbud på din bog på en anden side. Har du mon det endnu? 🙂 Skal man bruge protein pulver hvis man skal på din bog? Sorry//hvis du har svaret på det 80000 gange…

  • Besvar
    Hanne
    12. juli 2017 kl. 21:05

    Såååå meget det samme problem her… Jeg mangler også kun lige det sidste “fjæt” på min mave før jeg har opnået drømmekroppen. Men det er svært, især når man elsker mad. Jeg træner og træner, men der sker desværre ikke så meget. Men fuld respekt for at du stadig vil se fantastisk ud, men fa’en vil ikke det. Finder du den gylden opskrift på det sidste cykeldæk omkring maven, sååå blog gerne lige om det 🙂

  • Besvar
    Kristine
    12. juli 2017 kl. 21:05

    Tænker om du måske har fået smadret din forbrænding af din vægtøgning og vægttab, og der derfor skal en anden strategi til? Hvis din forbrænding er stresset (vægt op, vægt ned…) holder kroppen på det sidste fedtlag. Anna Bogdanova har ret meget klogt at sige om den slags, bl a her: https://annabogdanova.dk/setpoint/

    Synes du er sej, og du må gerne tænke på din krop og hvordan du ser ud!

    Pas i øvrigt på maven, så mavemusklerne ikke deler sig. Det kan de både gøre ved graviditet, men i særdeleshed også ved hård mavetræning. Og så kan man altså få samme fornemmelse af, at det sidste på maven ikke lige forsvinder… svært at få en markeret mave, hvis mavemusklerne er ‘kravlet ud til siden’…. se evt ‘Maven og mig’ for mere info.

    (Og nej, jeg har ingen økonomiske interesser i de to steder – de har bare været et hit for mig at finde 👍🏻😉)

  • Besvar
    Beauty
    12. juli 2017 kl. 21:12

    Åååh den er lidt svær for mig da jeg er uhelbredelig ramt af cancer men men men jeg kan sagtens følge dig i din tankegang og du skal gøre lige nøjagtig hvad der føles rigtig for dig.
    Personligt synes jeg du er smukkest med lidt ekstra kilo men jeg ser dig jo heller ikke uden tøj på men stadig vil jeg tro det stadig sidder fint.
    Jeg selv vil gerne tabe lidt men må helst ikke da jeg skal være klar til, hvis, jeg en dag skal i kemo. Men for pokker, det har jeg besluttet at jeg simpelthen ikke vil acceptere så selvom jeg er hårdt ramt i hele ryggen og flere andre knogler så har jeg besluttet at gøre hvad jeg kan og magter for at smide 5-8 kilo. Ikke for meget da det hurtigt ses i mit ansigt og jeg ikke synes at det er pænt.
    Kosten er lidt svær da appetitten er lav efter mad men craver efter sukker, da cancer rigtig gerne vil have det søde. Så jeg har drikket det sidste glas cola her til aften og det er første skridt, at holde mig fra den. Jeg kan ikke dyrke motion andet en går meget lidt men lidt har også ret.
    God sommer 🤗☀️

  • Besvar
    Simone
    12. juli 2017 kl. 21:20

    Jeg beundrer dit gå-på-mod i forhold til ikke at ville lade dig “slaske hen”! Det er fedt!
    Dog forstår jeg ikke din træner, for hvis det var mig, havde jeg givet dig nogle tungere vægte. Du kører dine øvelser med så fin teknik, og det er tydeligt at se, at du både skulder- og brystpres sagtens kan tage flere kg.
    Det er en skam, for muskler vokser altså (næsten) kun, når vi presser dem til det. Hård styrketræning giver i øvrigt også en højere efterforbrænding; du forbrænder med andre ord flere kalorier i sofaen efterfølgende, end hvis du blot havde løbet en tur.
    Så be’ ham om at give dig noget tungere, der udfordrer dig 😉 du kan jo snildt!

    • Besvar
      maschavang2
      12. juli 2017 kl. 21:28

      Jeg ønsker netop ikke mine muskler vokser, det vil min træner gerne, men jeg bryder mig ikke om muskler på mig selv 🙂

  • Besvar
    SJ
    12. juli 2017 kl. 21:26

    Hej Mascha,
    Jeg kigger heller ikke på vægten. Det tal er så ligegyldigt. Jeg styrketræner 4-5 gange om ugen og ellers går jeg lange ture og laver lidt yoga i weekenderne. Jeg synes at bemærke at du ikke spiser så mange kulhydrater? Måske tager jeg fejl. Men dine muskler har brug for kulhydraterne sammen med protein og fedt.
    Jeg prøver at spise 5 måltider om dagen. Du kunne prøve og se om det gør en forskel? Du skal også sørge for at spise masser protein 🙂 Det vigtigste er morgenmaden at få en masse protein, kulhydrat og fedt for at få gang i forbrændingen (såsom: æg+rugtoast, havregryn med proteinpulver +chia seeds, proteinpandekager etc). Frokosten igen magert kød såsom kylling/tun + pasta/ris/bulgur og grøntsager, det samme med næste måltid dog lidt mindre portion, en shake efter træning og så aftensmad tilsvarende frokosten. Dine muskler bliver ikke “opbygget” hvis man ikke spiser nok, så tærer man bare på dem istedet. Håber du når dit mål! 🙂

  • Besvar
    Anette
    12. juli 2017 kl. 22:35

    Jeg går en del op i hvordan jeg ser ud kropsmæssigt…..men havde været inde i en periode hvor jeg havde “glemt det” og det gik strækt med kiloerne. Da jeg så dit program gik det op for mig at jeg faktisk var rigtig ked af min krop. Så nu hvor jeg har rundet de 41 år skal det være slut….har nu tabt 7 kilo og mangler 6 mere. Og jeg er helt sikker på det nok skal lykkes…..bruger også din bog til inspiration😊

  • Besvar
    P
    12. juli 2017 kl. 22:38

    Lige pt er jeg gravid, hvilket jeg åbenbart ser som en fribillet til at æde hvad jeg vil 🤔 Det skal virkelig stoppe!! Men sidste gang jeg var gravid tabte jeg det hele inden for 3 uger, så det satser jeg også lidt på den her gang 😂

  • Besvar
    Michelle
    12. juli 2017 kl. 23:18

    Har du fundet blomkålsrisene “færdiglavet/hakket”? Hvis ja, så vil jeg meget gerne vide hvor? 😊
    Ellers har jeg det vist ret meget som dig. Jeg ELSKER at hygge med god mad (som andre laver), snack og vin, og vil gerne undgå at stå i køkkenet. Men vil også bare så gerne af med de dumme ekstra par kilo. Jeg har din bog, og NU skal jeg bare i gang – altså lige efter jeg kommer hjem fra ferie om et par dage 😉🙈😄

    • Besvar
      Alice
      13. juli 2017 kl. 10:11

      Jeg har tidligere købt blomkålsris i Føtex – i køleren med diverse salater i poser m.m. 🙂

  • Besvar
    S
    13. juli 2017 kl. 0:02

    Jeg har trænet rigtig meget, men de sidste par måneder har jeg dog ik fået trænet men jeg er stadig slank og jeg tænker meget over hvad jeg putter i munden og hvor meget. Men jeg må nok sige at jeg er ved at være lidt træt af alle de billeder på insta at man skal hylde den normal krop, det synes jeg helt sikkert også at vi skal og alle skal havde det godt med dem selv ligemeget hvordan de ser ud. Men vi skal også lige huske at det faktisk er rigtig usundt at veje 30 kg for meget og det koster vores samfund utrolig mange penge at der er så mange overvægte mennesker. Jeg synes også det er forkert at jeg tit skal høre på at folk siger jeg er for tynd og skal spise noget mere, jeg har det godt med min krop, det er jo det der er vigtigeste og jeg er ikke sygeligt tynd. Men det er sjovt hvordan flok synes det er okay at sige det til mig men der er ingen der kunne finde på at sige noget til hende på 120kg der sidder og spiser en kæmpe menu MacDonald.

  • Besvar
    Marie Vagn-Hansen
    13. juli 2017 kl. 1:09

    Du er for sej, Mascha! Det er mit indtryk, at debatten ofte vendes til, at vi skal acceptere os selv, lige som vi er. Også selv om “lige som vi er” pludselig inkluderer eventuel overvægt eller fedtdepoter, vi selv er skyld i. Jeg synes, det er fjollet. Klart, vi skal elske os selv. Men jeg vil da langt hellere gøre noget ved det overflødige fedt, jeg har siddende, end jeg vil forsøge at bilde mig selv ind, at jeg skal være glad for den krop, jeg har, fordi jeg har spist for mange dårlige ting. Kram til dig søde.

  • Besvar
    Trille
    13. juli 2017 kl. 8:57

    Læs MM’s indlæg på Twinpeaks.dk – det giver lige et andet perspektiv..

  • Besvar
    Emilie
    13. juli 2017 kl. 11:28

    Jeg er grotesk sat sammen i mit hoved. Jeg er åleslank, jeg kan simpelthen ikke tage på, selvom jeg spiser virkelig klamt fed mad.. Det sætter sig kun på mit ansigt i form af bumser… Så lige pt er jeg faktisk ligeglad med hvordan jeg ser ud fordi jeg er så slank, og dog. Jeg går kun i stramt tøj, for ellers føler jeg mig overvægtig. Jeg ved godt det er en hån mod folk der gerne vil være slanke, men det føler jeg virkelig hvis jeg går i løst tøj. Med mindre det er en del af looket, så kan jeg abstrahere fra det.. Men jeg vil virkelig gerne tage i hvert fald 10 kg på og komme i gang med noget fitness noget. Det er bare så forbandet svært når man har en mand der absolut ikke vil.. Jeg frygter også bare at de 10 kg sætter sig de helt forkerte steder, og så bare bliver ulykkelig. Men ellers er jeg ligeglad. Jeg spiser det jeg har lyst til og gør hvad jeg gerne vil. 😊

  • Besvar
    Stina
    13. juli 2017 kl. 11:38

    Jeg synes at man skal gøre det som man selv har det bedst med, det må altså bare være det vigtigste. Jeg har det absolut bedst når jeg ikke vejer for meget. Hvis jeg tager fem kilo på (selvom det er i småtingsafdelingen, det ved jeg godt), så sætter det sig lige på sidene af mig og det hader jeg! Det kan godt være at andre ikke kan se det, men jeg kan selv mærke det når det buler ud over buksekanten. Så kan det godt være at andre synes at det er tosset, men det er jeg ligeglad med. Jeg har det bedst med min krop når jeg er i form og hvis andre har det bedst med dem selv når de ikke dyrker motion, så er det da bare dejligt for dem. Folk kan meget hurtigt blive kloge på andres vegne. Så er helt med på din vogn – fedt for dem som har det godt i egen krop uanset hvad, men jeg har det bedst når jeg er i god form, spiser nogenlunde fornuftigt og kan lukke bukserne uden at holde vejret først.

  • Besvar
    Linda
    14. juli 2017 kl. 14:52

    Nu så jeg dig i går hos Wooma, og du så så skøn ud :). Jeg er enig med dig i, at det er vigtigst hvordan man har det, og hvordan man føler sig i det tøj man har på. Så hvad der står på vægten er egentlig under ordnet.
    Jeg har det selv sådan at jeg kunne egentlig bare godt tænke mig, at når jeg sidder ned, eller har noget kropsnært på, så skal det ikke bule eller hænge for meget. Det er det jeg arbejder imod 🙂

  • Besvar
    Guri Schmidt
    15. juli 2017 kl. 12:10

    Jeg har en spinningcykel og et løbebånd hjemme. Spinningcyklen bruger jeg 50 min hver aften, når børnene sover, og løbebåndet stræber jeg efter at gå på 30 min dagligt. Det kniber dog med tid til sidstnævnte. I øjeblikket går arbejdet på at komme ned på min normalvægt efter en graviditet. Derefter kan der blive mere tid og overskud til eventuel muskeltræning og andet. Jeg elsker at motionere. Det hjælper lidt på det, når kl bliver 22:30 inden jeg får tid til træningen. Jeg spiser normalt – tror jeg nok 🙂

  • Besvar
    Bettina
    15. juli 2017 kl. 12:38

    Det med at mærke efter hvordan man selv har det, er det vigtigste. Det hjælper ikke at andre siger man ser sådan og sådan ud, hvis man ikke selv føler det. Derfor, synes jeg man bør gøre de ting som får en til at føle sig vel. Det at man føler sig vel, kan også ha stor betydning for hvordan man ser sig selv den dag. Jeg føler mig mere lækker efter en god træning, og selvfølgelig har jeg ikke fået guns på en time, men det er den følelse jeg går ud med som tæller 😀

  • Skriv en kommentar