96 I Daglig Blog

Når dagen tager en drejning!

IMG_8583

Sikke en dag i går! Jeg ved mange af jer (hvert fald 66.000) har set min IG story i går fra sygehuset, og jeg har nok også derfor fået rigtig mange bekymrende og søde beskeder. Tak ♥  Det var også noget værre noget…

Dagen startede ellers godt med en tur i private jet, fra Roskilde til Aalborg, hvor jeg sammen med nogle andre skulle optage et nyt tvprogram, 5. gear. Det minder lidt om Djævleræs, for at beskrive det nærmere. Jeg skulle køre sammen med Rasmus, og de andre var Peter Falktoft, Felix Smith, Nicoline Toft, Jesper Skibby, Jim Lyngvild og Ditte Okman. Da optagelserne fandt sted på Nysumbanen, tæt på mine forældre, tog jeg Hollie Nolia med. Det passede heller ikke lige med børnehavens åbningstid, at vi skulle afsted kl. 6-22. Mormor hentede musen, og de havde en fantastisk dag sammen imens vi optog.

IMG_8518

Hun hoppede lige ind på sædet, tog selen på og straks fik hun serveret et dejligt stykke wienerbrød. Barnet lider ingen nød, siger det bare!

IMG_8524

IMG_8526

IMG_8537

IMG_8538

IMG_8540

Der var lagt an til en af de helt lange dage på banen med optagelser, og vi havde sådan glædet os til at køre sammen. Rasmus har ikke prøvet sådan noget før, så han var spændt som en flitsbue. Mig… Jeg havde døgnet op til haft en underlig fornemmelse i kroppen. Jeg fik hele tiden en underlig form for lyd og billede der poppede op inde i mit hoved, af en rygsøjle der blev presset sammen. Jeg har før fået den slags forvarsler, men det er længe siden noget har været så intenst og insisterende – og jeg lyttede desværre ikke.

Men det sad i baghovedet på mig, da vi skulle køre…

IMG_8586

IMG_8585

Helt glad og kæk. Det varede kort…

IMG_8579

IMG_8592

IMG_8580

BUM! Som i min forvarsel (ikke helt nøjagtigt, men nu fortæller jeg bare hvad jeg oplevede inden, og under, og det er ikke langt fra), så skete der under løbet et uheld der gjorde noget ved min nakke/ryg, der gav mig nøjagtig den lyd og fornemmelse jeg havde haft i mine tanker døgnet op til. Jeg havde heller ikke sovet mere end et par timer om natten, og det ligner mig altså ikke. Jeg har kørt Djævleræs i mange sæsoner og Gumball også, jeg elsker at køre race og er frygtløs. Men denne gang var det anderledes.

Efter uheldet begyndte nakke og hoved at gøre ondt, jeg fik kvalme og smerten bredte sig ned ad ryggen. Der var desværre ikke rigtig nogen vej udenom. Jeg kom med ambulancen på skadestuen, hvor jeg blev scannet og ventede i TIMEVIS på en afgørrelse. Det var så modbydeligt at ligge der, spændt helt fast og uden at vide hvad om det var alvorligt, i så mange timer.

IMG_8562

IMG_8564

For fanden hvor er jeg bare ikke fan af vores sundhedssystem, virkelig ikke! Jeg så meget gerne en løsning hvor det var privatiseret, der var noget konkurrence, service og egenbetaling. Med alle de skattekroner vi betaler, så kan det bare ikke passe at man skal ligge på en gang og flyttes rundt i timevis og vente og vente… Det kunne ha’ været overstået på en halv eller hel time, hvis ikke det var for det offentlige system. Jeg ville hellere betale mindre i SKAT, og så selv sørge for en form for sygeforsikring for de penge, end det her. Alle skal naturligvis ha’ mulighed for hjælp, det er klart. Personalet var søde, det var slet ikke deres skyld, men jeg tror på at hele proceduren kunne klares bedre. Det ville også være rart der var en der kunne fortælle lidt mere end “den er ikke brækket”, for noget andet kan der jo sagtens være galt.

Såååå hej hej skattefar, kan du se min langemand?!

Det gode er naturligvis at der ikke er noget der er brækket. Men jeg har ondt, og da jeg jo i forvejen har et piskesmeld som er årsag til mine mange migræner, ved jeg hvor meget sådan en skade kan forvolde. Jeg håber og satser på det bliver godt igen, og har tænkt mig at få set nærmere på det. Rasmus er så ked af han kørte bilen, og jeg er helt ked af han føler skyld, for sådan noget her sker jo når man deltager i den slags.

Jeg tryglede ham om at blive og køre videre, men han insisterede på at sidde ved min side hele dagen♥

IMG_8584

 

Læs flere indlæg

96 Kommentarer

  • Besvar
    Christina
    17. maj 2017 kl. 8:09

    Hvor er jeg glad for at du (overordnet set) er OK! Jeg blev også noget nervøs over din story! Godt du havde Rasmus ved din side, så du ikke skulle ligge der på gangen alene!

  • Besvar
    Anita
    17. maj 2017 kl. 8:11

    Rigtig god bedring 🌸 Lyder som en god ide, lige at få det tjekket en ekstra gang 👍🏻

  • Besvar
    Nina
    17. maj 2017 kl. 8:28

    Selv på er spineboard ser du bare brandgodt ud! Øv hvor er det uretfærdigt 😉

    Rigtig god bedring, søde Mascha ❤

    • Besvar
      Hanne
      17. maj 2017 kl. 15:43

      Kender selv alt til piskesmæld og de varige skader / symptomer det kan give.
      Prøv at se på specialklinikkenrebild.dk. Kiropraktor Erling har meget stor viden og erfaring med skader efter piskesmæld. Både mht diagnosticering og beh.
      Måske kan han hjælpe dig hvis dine symptomer forværres, når du tidl. har fået piskesmæld.
      Rigtig god bedring.

  • Besvar
    Helle
    17. maj 2017 kl. 8:28

    Åhh sikke da en redelighed .
    så synd at jeres dag sammen skulle tilbringes på den måde.
    Ønsker dig så meget rigtig god bedring og krydser alt hvad krydses kan for at du ikke får men af uheldet .
    Håber du får den bedste hjælp på trods af langsommeligheden i vores sundhedssystem .
    Kæmpe knus til jer alle 3

  • Besvar
    Linda Andersen
    17. maj 2017 kl. 8:28

    Kære Mascha
    Åh hvor har jeg dog været bekrymmert for dig/jer da man så dit billede på Instagram 😪
    Puha godt der “ikke” skete mere håber vietkelig ikke at du får nogen men’ efter jeres uheld❤️ Jeg blev helt rørt da man ser billede hvor Rasmus står ved dig på båren😪❤️
    Rigtigt god bedring og pas nu på fig delv❤️ Kram til dig og Rasmus og Holli Nolia ❤️❤️❤️

  • Besvar
    Annika
    17. maj 2017 kl. 8:33

    Puha. Godt at hører at du er okay trods alt.

  • Besvar
    TS
    17. maj 2017 kl. 8:39

    Hej Mascha.
    Sikke en dag, og hvor er det da bare uheldigt. 😧 Rigtig god bedring med dig. Håber du snart er helt frisk igen. Tak for en super god blok, som jeg nyder at følge hver dag. 😊

  • Besvar
    Raymond
    17. maj 2017 kl. 8:51

    Ja, super god idé at privatisere sundhedsvæsenet. Så slipper alle os som har penge for at betale for de arbejdsløse som altid er syge. Så kan de lære det, og få en dårligere behandling fordi de ikke har råd til at betale for en ordenlig behandling.

    • Besvar
      maschavang2
      17. maj 2017 kl. 9:50

      De kan da købe samme forsikring som mig, for de penge de sparer i skat.

      • Besvar
        Maria
        17. maj 2017 kl. 13:22

        Jeg ville ønske du havde været en tur i de lande hvor man ikke betaler skat, og benyttet sundhedssystemet der. Så er jeg sikker på du aldrig nogensinde havde brokket dig offentligt over det danske. :) Hvis du var kommet SÅ alvorligt til skade, var du kommet til med det samme. Det er det vi indenfor det sundhedsfaglige kalder for triage. Og sorry to say, men selfies og instagram opdateringer, udløser ikke en rød farve på tavlen 😉 God bedring og god tur til Amerika, der tror jeg bestemt du ville føle dig mere hjemme.

        • Besvar
          Malene
          17. maj 2017 kl. 16:10

          Maria: Jeps!! Hun skal være glad for, at uheldet skete i DK. Ikke lige et racerløb i Peru måske😂, men hvis uheldet havde været ude i Peru, ville hun nok gi’ sin højre arm, for at ligge i en hospitalsseng i DK…..og vente🏥😆

        • Besvar
          Jeanette
          17. maj 2017 kl. 17:10

          @Maria – Ku ik have sagt det bedre selv :)

          • Helene Friis
            17. maj 2017 kl. 18:05

            @Maria, jeg er så enig kunne ikke have sagt det bedre selv. – tidligere sygeplejerske på akutmodtagelsen :)

        • Besvar
          anne
          18. maj 2017 kl. 6:22

          Enig!

        • Besvar
          maschavang2
          18. maj 2017 kl. 10:00

          Måske du skulle sætte dig ind i hvem jeg er, før du kommer med så tåbelige kommentarer. Du kan bare søge under Afrika herinde, så kan du blive lidt klogere…

          • Maria
            19. maj 2017 kl. 8:44

            Jeg har været i Afrika på udveksling på hospitaler. (Vel og mærke de bedst fungerende i landet) der bliver du sat i venteværelset med åbent benbrud for at få det fikseret med en papkasse og derefter sendt hjem. Hvis du vel og mærke ikke har penge til at betale dig frem i køen.. så tænker vi har det ret godt. Men der er plads til forbedringer i DK. Hilsen en sygeplejerske.

    • Besvar
      Eva
      18. maj 2017 kl. 9:45

      Godt brølt, Raymond.

      • Besvar
        Mille
        18. maj 2017 kl. 16:40

        Jeg tror/håber hendes blog er blevet hacket, for det er simpelthen for vildt at skrive, som hun gør (hvis det er hende selv), hvis man ikke kender til triage etc. Lyser langt væk af uvidenhed, hvis du tror der kan være en læge klar til alle mindre uheld. Det der er jo i små-virkelig-småtingsafdelingen på en skadestue det der. I udlandet ville du helt sikkert skulle vente endnu længere tid, hvis Intet var brækket.

        • Besvar
          maschavang2
          18. maj 2017 kl. 17:58

          Man ved jo så ikke om noget er brækket, før man har ventet i timevis på at gå besked, vel.

  • Besvar
    Mette
    17. maj 2017 kl. 9:07

    God bedring til dig❤️ – stakkels dig og stakkels Rasmus, håber i får hjulpet hinanden igennem❤️
    Kram fra det nordjyske

  • Besvar
    Malene
    17. maj 2017 kl. 9:24

    God bedring Mascha❤️
    Må det gå over hurtigt, du er sej og stærk så mon ikke det gør?🤔😊

  • Besvar
    Gitte B
    17. maj 2017 kl. 9:36

    Jeg vidste der var noget gået helt galt. Jeg har selv piskesmæld x 2 og tror jeg ved hvad du går igennem. Alle mine bedste tanker til dig, ja og til Rasmus. I skal nok klare det i to

  • Besvar
    K.
    17. maj 2017 kl. 9:41

    De som typisk brokker sig over ventetid (og samtidig tager selfies…) er typisk dem der ikke er kommet særligt slemt til skade. Jeg har aldrig set et traume eller alvorligt syg person ligge og tage selfies. Hvis man har overskud til at brokke sig/spille på mobilen/tage selfies, så er man definitorisk frisk nok til at vente, så andre og mere alvorlige sygdomme/traumer/skader kan blive behandlet hurtigere.
    Næste gang, så lad være med at ringe 112. Ring til nærmeste privathospital, da 112 er forbeholdt de som benytter sig af det offentlige. Så kan de rigtigt sårede også komme til, både på telefonlinjen, via ambulancen og på skadestuen.

    PS. Hvad havde du forventet ift. afklaring? Skadestuen er for den indledende LIVSVIGTIGEbehandling – de skal afgøre om du er ABCDE-stabil, om du har brækket noget og dermed i risiko for at blive lam, om du er blevet skudt osv. Hvis du ikke har brækket noget, er det ikke nødvendigt med spineboard og krave…

    • Besvar
      maschavang2
      17. maj 2017 kl. 9:49

      Skriver jeg nogen steder det er et traume? Næh… jeg kunne sagtens tage selfies, fedt for mig, men ikke fedt for mig og alle andre at vi betaler så meget skat og systemet er så langsomt. Stakkels personale, de må være frustrerede. Tror jeg JEG har ringet 112? Tænk dig dog om og gå ind på Nationen og brug dit krudt i stedet.

      • Besvar
        KIra
        17. maj 2017 kl. 10:01

        Men kære Mascha – årsagen til at det går så langsomt er jo fordi der bliver sparret så sindssygt meget på hospitalsvæsnet! der skal være færre hænder men det skal gå hurtigere? hvad forventer du – folk løber deres fodtøj i stykker fordi de har så travlt.
        Ja – ventetid er fandeme nederen, det ved jeg godt – især hvis man ikke ved hvad der sker, men altså dette eksempel er jo så fint, der skal ikke spares på hospitalerne, for så bliver der længere ventetid, mere forvirring og færre hænder til at tage sig af folk…. Det er fint at du har penge til at kunne egenbetale, men det kan du da også gøre? du er vel ude af det offentlige igen og kan snildt blive tilset af en privat nu?

      • Besvar
        Astrid
        17. maj 2017 kl. 10:16

        Husk, det er politikerne der fordeler skattekronerne. Det prioriteres på Christiansborg, hvordan eksempelvis sygehusvæsenet skal fungere !

      • Besvar
        K.
        17. maj 2017 kl. 12:08

        Jeg skriver ikke, at du skriver du er et traume. Men når nu du ikke har sat dig så grundigt ind i vores sundhedsvæsen, kan jeg fortælle dig at biluheld pr. definition udløser det vi kalder for traumekald – fordi biluheld kan give indre kvæstelser, skjulte og åbenlyse frakturer, pareser mm. Det udløser en kaskade af ting der skal gå op i en højere enhed ift. læger, sygeplejersker, radiografer, bioanalytikere, ambulancetjenesten, CVI, AKM osv. Oftest bliver traumekaldet afblæst, hvis man hurtigt har afklaret brud. Og det er altså, uagtet afklaringen, de færreste traumer der alligevel har psykisk og fysisk overskud/lyst til et selfie.

        “og systemet er så langsomt…”. Ja, der er ventetid grundet triage. Det er ikke først til mølle, det er “den mest skadede bliver set, behandlet og afklaret først”. Måske vidste du det ikke – nu ved du det. Det er jeg sikker på at de også bruger i privat regi.

        Og nej, jeg tror ikke DU har ringet 112. Men så må du jo printe et skilt og have på dig at du kun vil behandles privat fremover (desuden ser du ikke synderligt komatøs eller ukontaktbar ud, så du kunne vel fortælle dem at du ville behandles privat?!), så der er plads til mennesker der rent faktisk behøver lægehjælp offentligt og som er så forslåede at de ikke tænker på at dokumentere til instagram.

        Nationensvadaen er altid nem at nævne, når man ikke er enig eller forstår hvad der bliver skrevet :-)

        • Besvar
          Helle
          17. maj 2017 kl. 13:16

          Sikke et fint og sagligt svar. Jeg tænker netop, at det meste personale oplever det som meningsfuldt at man tager patienterne efter behov, og ikke efter hvor vigtige de oplever sig selv. Det er en generel tilgang, og med mindre man køber sig sin egen læge, der altid står til rådighed kan man næppe forvente at det ikke er anderledes fordi det er privat. Undskyld, men det er direkte pinligt, Mascha.

        • Besvar
          Sara
          17. maj 2017 kl. 20:37

          Jeg kunne ikke være mere enig, Kira og Helle! Det er simpelthen for pinligt at brokke sig over lange ventetider, når man samtidig er frisk nok til selfies og instagram. Get over it.. Grunden til ventetiden er, at der rent faktisk er nogen der er så hårdt sårede at de har brug for hjælpen først. Vær dog lykkelig for at du var så lidt tilskadekommen at du havde overskud til den slags overspringshandlinger mens du ventede på at komme til. Jesus fucking christ..

          • K.
            17. maj 2017 kl. 22:08

            Enig Kira, Helle og Sara :-) god aften ladies.

      • Besvar
        Tina KH
        18. maj 2017 kl. 15:39

        Jeg vil lige ØFFE omkring det med, at hvis noget ikke er brækket så behøves spineboard og krave ikke.
        Jeg blev overfaldet af en psykisk syg, endte på sygehuset i timevis, de tog ikke røntgen eller noget, de mærkede bare lidt på min nakke og trykkede mit hoved og skuldre og vurderede intet alvorligt galt, af med krave og hjem med dig.
        Resultat: Jo den var helt gal og i dag er jeg 2/3 del invalid med rygmarvsskade.
        Så lidt bedre tid, lidt mere effektivitet og tagen patienter alvorligt havde gavnet i mit tilfælde.
        Jeg skreg ikke op, jeg græd ikke selvom smerterne var uholdbare og jeg den dag i dag 7 år efter stadig tager meget morfin og aldrig sover en eneste nats søvn uden at vågne konstant for smerter.
        Havde jeg haft en bedre forsikring eller var jeg rig havde jeg valgt det private.
        Så forstår fuldt ud Machas skriv.

        • Besvar
          K.
          18. maj 2017 kl. 17:30

          Det lyder helt forfærdeligt Tina KH. Håber man kan finde en løsning på et tidspunkt.
          Så vidt jeg læser, så er fejlen vel at de ikke tog røntgen før de havde taget dig af kraven og spineboardet – og har vel intet med spineboardet i sig selv at gøre?
          Fik du information om hvad et spineboard er for? 🤔 Det er ambulancetjenestens redskab – ikke hospitalets. Det bruges til at håndtere patienter man frygter har en prolaps/fraktur mm. og kun for ikke at forværre skaden under transport. Kraven man får på af det præhospitale (ambulance) er for at stabilisere nakken 100% ift. fraktur. Man tager den af på hospitalerne, når man har afklaret et brud.
          Det er det den egentlig er lavet til, men man kan også bruge den efterfølgende for at stabilisere muskler, ift. piskesmæld osv.
          Jeg er sygeplejerske på en akutmodtagelse, så det er ikke en lægmand der skriver de her ting. Ovennævnte er altså standard på hospitaler. Kraven er heller ikke en vidundermiddel, da man kan miste utrolig meget muskelmasse (muskelatrofi) af at gå rundt med den, bare på få dage – og så kan man komme ind i en forbandet ond cirkel.

          Jeg håber og tror på, at folk også finder ud af at privathospitaler ikke er lykken. Man kan også blive overbehandlet, fordi der typisk foretages indgreb der ikke er noget medicinsk incitament for. Hvorfor? Fordi privathospitalerne tjener penge på syge mennesker.

          • Line
            19. maj 2017 kl. 6:15

            Mener du virkerlig slet ikke at det danske sundhedsvæsen kunne forbedres eller effektiviseres….. overhovedet?! Du har helt klart en stor faglig viden indenfor området. Det vil jeg ikke argumentere imod. Men er dybt uenig med dig i at “lidt konkurrence” som Mascha skriver og en “privatisering” af sundhedsvæsenet kun vil have negative ala ulandstilstanze. Faktum er at der er tale om to forskellige måder at drive “forretning” på. De fleste bevillinger på finansloven er giver som udgiftsbaserede bevillinger. I det private kører mam efter det omkostningsbaserede princip. Dvs her er man interesseret i øge top og bundlinjen. Hvor man (groft sagt) i det offentlige har fokus på at bruge de penge man får bevilliget. I det offentlige skal man gå tiggergang hos politikkerne for at få penge til sit område. I det private kommer indtægterne direkte fra kunderne hvorfor fokus hele tiden er på “kunderne”….. For hvis dit produkt eller din service er dårlig så gider de ikke handle hos dig, så sinpelt er det og så mister du hele dit eksistens grundlag. Derfor føler man sig som borger ofte frustreret for man har (som regel) ikke andre muligheder inden for det offentlige. Jo vist der findes alleede privathospitaler i storbyerne. Men hvem har råd til det når først skatten er betalt? Der til kommer hele ledelsesformen og bureaukratiet som er langt mere tungt i det offentlige. Når man “får” penge fra statskassen så følger der langt flere administrative byrder med. Penge som kunne været brugt på bedre og hurtigere behandling af borgere. I det private har man ikke de samme krav. Og tingerne går bare hurtigere. De beslutninger der tages skal ikke igennem lige så mange led. Og har man penge til overs på budgettet så står det en frit for at bruge dem andet steds. I det offentlige er pengene låst. Og det kræver særlig tilladelse ovenfra hvis man vil overføre penge mellem forskellige formål og budgetrammer. Mam ser også rigtig tit at forbruget sjovt nok stiger i december måned inden for det offentlige…. der bliver købt ekstra mamge kontorartikler, bezin der skal brændes af osv…. Alene af den grund fordi at man skal have “brugt” sin bevilling da den ikke kan overføres og man frygter ikke ar få de samme penge næste år hvis man året inden har kunne løse sin opgave billigere…. Det er fandme ikke god økonomistyring.!!

            Så summasumarium jeg mener bestemt ikke at det danske sundhedsvæsen ikke havde godt af lidt konkurence. Jeg ved ikke om en 100% privatisering er den bedste løsning men måske en mellemting.

            God dag :-)

          • Line
            19. maj 2017 kl. 6:18

            Beklager de mange tastefejl…. Håber alligevel det giver mening

    • Besvar
      Inge Lise
      17. maj 2017 kl. 12:11

      Jeg har været igennem et kræftforløb og har kun ros til det offentlige behandlingssystem

      • Besvar
        Hannah jensen
        17. maj 2017 kl. 13:34

        Kan kun være enig i at ventetiden kan være urimelig og lang. Og jeg er enig i at vores system trænger til en effektivisering, således at der både er plads til akutte og subaktutte tilfælde uden at blive ned prioriteret og derfor komme bagerst i køen konstant, måske en lille ting kan blive en stor ting hvis man venter for længe☺. Enig i at traumer skal komme før ikke traumer, men der må Være en bedre løsning.

    • Besvar
      H
      18. maj 2017 kl. 13:40

      Læser du overhovedet hendes indlæg?
      For det virker mere som om, at du har en fordom og konklusion inden du overhovedet gik i gang med din læsning! – jeg får SLET SLET SLET ikke den konklusion efter jeg har læst indlægget…!!
      Så ro på makker!!

  • Besvar
    Charlotte
    17. maj 2017 kl. 9:49

    Alle de bedste ønsker for det videre forløb – håber ikke, du får varige mén. Men… jeg ELSKER din langemand til sundhedsvæsenet/skattefar. Det er helt på sin plads at gøre opmærksom på, at det ikke funker i sundhedsvæsenet. Har selv været i det for nogen tid tiden, og… det er som om, personalet flagrer forvildet rundt med et stykke papir i hånden og ikke aner, hvad de skal gøre ved det. De render op og ned ad gangene uden der er nogen som helst struktur i det. – Nå, men det må Rasmus jo tage sig af, rent politisk. God bedring!

    • Besvar
      Marie
      17. maj 2017 kl. 10:31

      De løber rundt og har så travlt, for der ikke er personale nok. pga. den nuværende regering har skåret ned på velfærden, bla. så bilafgiften kunne minimeres, så utallige virksomheds afgifter kunne fjernes. derfor.

  • Besvar
    Sara
    17. maj 2017 kl. 9:58

    Føj til en forkælet holdning du har, men OK hvad skal man ellers forvente af en simpel reality stjerne.
    Du har allerede i dag mulighed for at blive behandlet på privathospitaler, så det skulle du da bare have gjort i stedet.
    Du kan eventuelt også flytte til USA, hvor de kører med det system du ønsker dig. Hurtig og god behandling for dem der har råd og INGENTING for dem der ikke har.

    • Besvar
      Ida
      17. maj 2017 kl. 19:15

      Føj for en holdning du har, Sara – “hvad skal man ellers forvente af en simpel reality stjerne”.. sikke en lav og usmagelig holdning – Det er OK at være uenig, men der er ingen grund til at være ubehøvlet :-)

      Rigtig god bedring til dig Mascha! <3

  • Besvar
    Brian
    17. maj 2017 kl. 10:01

    Jamen, Mascha. Det er da godt for noget. Du får OPMÆRKSOMHED og du kommer på forsiden af MEDIERNE

  • Besvar
    Henrik V Blunck
    17. maj 2017 kl. 10:06

    Han er en god dreng, der passer godt på sin kæreste ham Rasmus. Selvom hans politiske provokationer kan p*sse de fleste af, synes jeg også han fortjener en kæmpe thumbs-up når han gør præcis det rigtige. Well done, Rasmus. :-)

    Jeg er helt enig i dine politiske betragtninger om sundhedssystemet. Det bruges ofte som løftestang for at holde skatteprocenten oppe, men faktisk ganske tankevækkende, at man med flere sundhedsforsikringer – som ikke koster NÆR så meget som mange tror! – kan få sin partner med for helt ned til en tusse om året. Børnene er i mange ordninger inkluderet helt op til de fylder 21, og det løber rundt.

    Jeg siger det bare næste gang én fra den røde blok forsøger at sælge ideen om, at vi får god valuta for vore skattekroner. Vi får i mange tilfælde alt for meget bureaukrati, og der er bange INGEN der tør gøre noget reelt ved det, fordi det kan koste stemmer at sige sandheden om det bureaukrati der vokser hvert eneste år. Vi er blevet numre i et system, der arbejder imod os i de tilfælde hvor vi kunne nå meget længere ved fælles kommunikation. Nu får jeg garanteret smæk for at sige det direkte i denne kommentar, men anyway: god bedring. Håber ikke det ødelægger optagelserne helt, at du kom galt afsted.

  • Besvar
    Heidi Stanley
    17. maj 2017 kl. 10:07

    Min første tanke var også – får det nogen indflydelse på din migræne. Jeg håber det ikke og ønsker dig en rigtig god bedring. Også er jeg for øvrigt enig i det med at betale mindre skat, og så selv lave noget forsikring.

    De varmeste hilsner herfra.

  • Besvar
    Helle
    17. maj 2017 kl. 10:10

    Det var da noget af en sur svada fra “k”
    Rigtig tarvelig egentlig.
    Så længe man ikke ved hvad der er sket er det vel helt ok og yderst fornuftigt at lægge krave ( og vist også helt normal procedure )
    Og jeg læser ingen steder at mascha har forlangt eller fået særbehandling .
    Jeg læser kun en frustration over den lange ventetid og ja en finger til dem der forlanger det umulige af vores pressede sundhedspersonale .
    Det tror jeg ikke at Mascha er den eneste der har oplevet og ytret sin mening om .

  • Besvar
    Marie
    17. maj 2017 kl. 10:23

    Du er en stor personlighed i det danske mediekredse og er et forbillede for utallige børn og unge. Jeg gætter princippet også på at en del af din fans kommer fra et miljø, hvor der er ikke er penge til at købe en gucci rygsæk eller to.. Du som har oplevet så meget, såå meget diversitet. Du som startede fra bunden og arbejde dig hårdt op. Du som går ind i utallige programmer i form af du skal hjælpe andre mennesker. Så kan jeg desværre ikke forstå hvorfor ytre dig den holdning om det danske sundhedssystem. Ja fuck det øv at vente, men hellere vente en time ekstra end at levestandarten mellem rig og fattig bliver fordoblet..Ventetiden skyldes også i store træk den nuværende regering, som kræver besparelser på velfærden, så bilafgiften kan minimeres bla.. Hvis vi fik den tilstand, som du efterspørger. Så bliver der tabt alt for mange i systemet. For mange der ikke vil havde råd til at tage til lægen. Og den velfærd som danmark er kendt for vil kun være et minde. Jeg er stor fan af din personlighed, dit drive, men den holdning synes du godt kan pakke væk.

  • Besvar
    Malene
    17. maj 2017 kl. 10:36

    Godt du er ok!!! :)
    Men dit indlæg lyder unægteligt, at du er for fin til at ligge sammen med ‘det jævne folk’. Det er vel næppe det du mener, men hvis du går ind for egenbetaling, så tror jeg på, at der skabes endnu større afstand mellem folk i Danmark. Der vil være mennesker, der kun har råd til en basic forsikring og derfor ville skulle igennem samme mølle som du har været igennem. Det er sgu ikke fair.

  • Besvar
    Karin
    17. maj 2017 kl. 10:42

    Rigtig god bedring søde Mascha :-) Jeg er enig med dig ang. vores sundhedssystem her i Danmark. Det fungerer bare ikke optimalt. For mig uforståeligt, eftersom vi jo betaler det med vores skattepenge (og det endda rigeligt synes jeg). Jeg selv kommer opr. fra Schweiz, og der har man jo den slags system som du beskriver. Man betaler selv for en sygesikring. Basis ydelsen er et krav fra staten, så den skal alle have. Men så bestemmer du derefter selv om du vil gerne tilkøbe ekstra ydelser. For nogen er det vigtig at de ligger alene på værelse når de skal på sygehuset, for andre er det vigtigt at de kan selv vælge hvor de skal opereres hen, hvornår, og at de selv kan vælge deres læge, du kan betale ekstra for at få al mulige forskellige former af terapier og behandlinger (fysio, gymnastik, homøopatie osv.) . Det er jo meget personligt hvor meget man selv synes man har brug for udover den standard medicinsk behandling man skal have. På den måde har sygehusene også nok penge til at give patienten den rigtig behandling indenfor gode rammer. At man skal vente i flere timer for at blive undersøgt (som du Mascha beskrev) er under aller kritik. Jeg har også set min svigermor ligge vente på skadestuen i 7 (!) timer med en åbent mavesår for at blive undersøgt, mens hun var i smertehelvede. Det er bare ikke godt nok. Jeg selv havde engang en brun plet i ansigtet som bekymrede mig, der jeg skulle bestille en tid hos en hudlæge, fik jeg en tid 6 måneder senere!!! Noget kører altså forkert her. Den danske idé om at alle skal få den samme (god) ydelse når de er syge, er jo fin nok, og at man ikke skal betale for det fordi det er en del af vores skat er også en fin tanke. Men hvis realiteten bare ser anderledes ud (og det gør den – har også selv oplevet det), så må man jo være lidt kritisk og ser på en anden løsning. Håber du er snart på toppen igen Mascha :-) Hilsen, Karin

    • Besvar
      Jeanette
      17. maj 2017 kl. 17:19

      @Karin
      Du ved godt du kan ringe til andre hudlæger end en ik`?
      Jeg selv sku have fjernet en der så ud til at være cancer i, der ringede jeg rundt til jeg fandt en (godt nok 35 km men mit helbred er vigtigt for mig så afstanden med bus og tog var jeg pisse ligeglad med) hudlæge der ku tage mig i en fart…..
      Så til en anden gang (hvilket jeg ik ønsker for dig), kan jeg anbefale dig at forsøge at bruge tid på at finde en læge med kortere ventetid eller komme på afbudslisten.

  • Besvar
    Cecilie
    17. maj 2017 kl. 10:53

    God bedring, mascha :)

  • Besvar
    Michelle Helt
    17. maj 2017 kl. 11:01

    Ih Masha, hvorfor i alverden melder du dig til et program, , hvor der skal køres ræs, når du i forvejen har piskesmæld… Nå men god bedring

  • Besvar
    Lars L
    17. maj 2017 kl. 11:06

    Wauw… Du er frisk nok til at tage selfies og skrive en lang tekst, hvor du blandt andet giver langefingeren til skattefar, og samtidig brokker du dig over, at personalet på skadestuen er langsomt. Har den tanke strejfet dig, at der måske var andre mennesker, der var kommet alvorligt til skade, og at personalet måske prioriterede dem højere end dig?
    Ser du – i de kredse, du færdes i, er man nok vant til at få lidt særbehandling, fordi man er kendt, men i mine øjne vidner det netop om et sundt og velfungerende sygehusvæsen, at personalet har prioriteret i forhold til patienternes behov og hverken skelet til økonomi eller kendisfaktor.
    Jeg håber virkelig ikke, at du er kommet alvorligt til skade, og jeg håber for dig, at du snart er i fuld vigør, men som “almindelig” dansker bliver jeg harm, når en meget priviligeret person som du brokker dig over et sundhedsvæsen, som er ens for os alle – og behandler os alle ens . SAMTIDIG med, at du har overskud til at tage selfies fra ulykkestedet og skrive et langt blogindlæg om din oplevelse. Uden at kende til din diagnose så tør jeg godt skyde på, at de patienter, som kostede dig dyrebar tid på skadestuen, IKKE var i stand til at tage selfies efter deres trafikulykker, arbejdsskader og lignende.
    Just saying…

  • Besvar
    C
    17. maj 2017 kl. 11:11

    Det lyder virkelig som en lang og ubehagelig dag du har
    haft dig! 😕 Rigtig god bedring, Mascha!

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at en af grundene til, at der løbes rundt og der er lange ventetider er, at én mand skal klare opgaver for halvanden eller to.
    De gør hvad de kan, med de midler de har fået fra staten. Så i mon optik, bør den der langefinger til skattefar gå direkte til Christiansborg og de kære politikere, der sidder og bestemmer, at der fortsat skal spares på sundhedsvæsenet.
    En lille tanke fra en sygeplejerske.

  • Besvar
    Alice
    17. maj 2017 kl. 11:19

    Kære Mascha
    Håber du er ok.
    Jeg læser af og til med herinde, og kan se mindre skat har været et tema før. Jeg kan undre mig over, at det ofte er mennesker som virker til at leve et privilegeret liv, der gerne vil have endnu flere penge.
    Personligt synes jeg at det er en trist udvikling med den stigende ulighed, og jeg ser mange børn der ikke har det skønne liv som du giver din søde datter. Jeg ved godt du tjener dine egne penge, men hvorfor ikke være taknemlig over alt det du har i dit liv, i stedet for fokus på at få mere?

  • Besvar
    Laura
    17. maj 2017 kl. 11:26

    Øv en kedelig oplevelse😢 Rigtig god bedring.

  • Besvar
    Karoline
    17. maj 2017 kl. 11:38

    Good luck med at få en sundhedssikring til 1000 kr til at dække et hospitals ophold som koster på den anden side af 30.000 kr! 😂 Grunden til vores sundhedsforsikringer er så billige, er at vi rent faktisk har et ganske velfungerende sundhedsvæsen ifht. mange andre lande.
    Ja, det er ikke altid det går helt glat, men som en anden siger heroppe har vi gennem de seneste 10 år blevet udsat for årlige besparelser, til gengæld for en forventning om en stigning i “produktion”.

    Læs gerne denne artikel om hvordan vi ville få det med konkurrence fra det private i sundhedssektoren: https://www.b.dk/politiko/millionaeren-martin-thorborg-boede-fire-aar-i-usa-og-vendte-tilbage-med-en-opsang

    PS god bedring! ❤️

  • Besvar
    Cath
    17. maj 2017 kl. 11:50

    God bedring.

    Har haft privat sundhedsforsikring i udlandet i mange år – trust me, du ville have været på operationsbordet, hvis du havde været på privathospital. Og på et tidspunkt siger de private forsirkinger stop – og hvad vil du så gøre? Ringe til SKAT?

    Jeg selv og mine børn har alle fået fejldiagnoser, nogle ret alvorlige og det samme har en masse bekendte og venner – alle med privathospitaler i udlandet (inkl USA).
    Aldrig mere, siger jeg bare. Jeg stoler ikke en skid på læger på et privathospital. Og det er ikke kun et hospital – det er den generelle linie. Hvorfor tror du ellers der altid er så pænt på private hospitaler? Du betaler. Og kan de få flere penge for at operere din ryg, hals, hjerne eller lign, så gør de det. Det er REN forretning.

    Og du KAN få en sundsforsikrikring herhjemme, men tro mig, det skal du kun ønske dig ved mindre operationer eller operationer, som du er blevet udredt for på f.eks Riget og du så kan betale dig fra på privathospital. Brok, øjenoperationer osv.

    Men har du kræft, så er det ikke noget bedre sted end det offentlige.

    Og dine skattepenge går tl mange ting – husk pt har du penge, men du kan falde om i morgen. Hvem betaler så alt?

    Ps jeg har boet et sted, hvor du ikke betaler skat. Og alt koster. Alt. Og det kan aldrig opveje det du betaler herhjemme – inkl topskat. Specielt hvis du har mere end et barn.

  • Besvar
    Tina KH
    17. maj 2017 kl. 12:07

    Åhh din stakkel, håber ikke du får varige mén.
    Jeg er totalt enig med dig vedr. sygehus systemet og mange andre systemer her i landet, jeg så også hellere et privatiseret system, som fungerede og hvor man kunne få det man havde behov for.
    Jeg blev overfaldet på mit arbejde for snart 7 år siden og blev desværre 2/3 del invalid, da jeg fik skadet 6 nakkehvirvler og fik rygmarvsskade.
    Så kender godt til at ligge med stiv nakkekrave og vente i uvished.
    Får du mén og skal hjælpes, så er de meget kompetente på Skælskør gigthospital, her træner de netop nakke skader som ofte ender i diskusprolapser, piskesmæld mv.
    Jeg kan anbefale Ryghospitalet i Hellerup, de er også dygtige og her betalte jeg selv for at komme videre.
    Øv altså for dig, jeg føler med dig og ved at ulykker kan ske på et splitsekund og ikke nødvendigvis er nogens skyld.
    Ønsker dig rigtig god bedring og håber virkeligt du kommer dig:-)

  • Besvar
    Gitte B
    17. maj 2017 kl. 12:38

    Er lige kommet hjem fra en rejse i USA hvor en ulykkelig kassedame fortalte mig sin historie. Hun var kommet til USA fra Tyskland for 37 år siden. Hun havde lige været på sygehuset med sin yngste søn, han var blevet bidt af en hund, som iøvrigt tilhørte hendes anden søn. Han havde fået en stivkrampe vaccination samt fået renset sine sår. Pris? Jeg skulle gætte, jeg gættede på 1000 dollars. Det havde den forrige kunde også gættet på, nej det kostede 22000 dollars, altså over 150.000 danske kr. Så vil jeg nødig vare en familie med 4 børn hvis vi skal have bruger betaling i Danmark. Når det er sagt så vil jeg sige følgende: De fleste danskere siger vi har et godt sygehus væsen. Det er lige indtil de selv har været i det. Og selvfølgelig tager Mascha billeder fra skadestuen. Det er hendes arbejde. Og vi sidder mange og venter på nyt fra hende hver dag. Jeg er hverken ung, fattig eller lignende. Jeg er over 50, rimelig ved muffen og ja jeg er ikke bange for at indrømme: Jeg elsker Mascha ellers ville jeg heller ikke bruge tid på at læse hendes blog eller kommentere hendes indlæg.

  • Besvar
    Christina
    17. maj 2017 kl. 12:45

    Vores sundhedsvæsen er sådan indrettet, at den der er mest skadet / syg bliver tilset og behandlet først.
    Det synes jeg faktisk er ganske fair, og jeg er taknemmelig for vores offentlige sundhedsvæsen.
    Uden det ville jeg ikke være i live i dag, da hverken jeg eller mine pårørende har penge til en privat sygeforsikring.
    Jeg synes man bør være taknemmelig for at alle, uanset indtægt, har adgang til et sundhedsvæsen, som i øvrigt også er rigtig godt! 😊

    P.s. Når man åbner op for politisk debat, så er der altså en “risiko” for at nogle er uenige med en. 😉

  • Besvar
    Karina
    17. maj 2017 kl. 13:00

    Kære Mascha. Rigtig god bedring❤ Jeg synes du er så sej. Håber du kommer hurtigt ovenpå😗

  • Besvar
    Nadia UT
    17. maj 2017 kl. 13:05

    Rigtig god bedring Mascha
    Sikker nogen tarvelige beskeder du har fået herinde. Du lever af at blogge, så selvfølgelig kommer der billeder op på din blog af dig – selv når du har været i en ulykke. Fordi du er så åben omkring dit liv, – har du mange, som har lyst til at følge dig. At have overskud til det, også når dagen ikke forløber som forventet, – det tager jeg hatten af for. “Vi andre” (inkl. mig selv) lægger kun ting op, når overskuddet lige er der og som regel kun på gode dage. Det er dét, folk godt kan li´ved dig Mascha. At du tør vise hvem du er, og hvad du laver i flere henseende.
    Håber du kommer dig.
    Knus Nadia

  • Besvar
    J
    17. maj 2017 kl. 13:08

    Havde du valgt at købe en sundhedsforsikring istedet for Gucci tasker var du nok blevet behandlet hurtigere på hospitalet.. Det kaldes at prioritere..
    Kan du tage selfie kan du vel osse fortælle du vil direkte på privat hospital.

  • Besvar
    Selma
    17. maj 2017 kl. 13:31

    hvorfor er det altid, at man skal fokusere på alt det Mascha gør og vende det til noget forkert??? så lad vær at læse med på bloggen altså….ja hun er en offentlig person, men betyder ikke at man må svine folk til, bare fordi man sidder bag nogle taster! bliver så harm over, at lige meget , hvad så skal man lige slå på pengene hun tjener og have ondt af sig selv over man ikke selv er så privilegeret. hvis man vil tjene ligeså meget, så må man arbejde sig til det….og alle der har siddet og ventet på skadestuen, har sgu da tænkt tanken om noget privat ville være at fortrække…..specielt med de skattekroner vi smider i. jeg har lige set en kampagne der er blevet lagt ud “Har du ikke noget pænt at sige – så hold kæft“. af Morten Svane på FB. Dette passer godt i dette sammenhæng….offentlig person eller ej. Udover mit gylle her til verdenen, så ønsker jeg dig rigtig god bedring, og giver skattefar langefingeren med dig mens jeg tager selfies i lange baner;P

  • Besvar
    Maj
    17. maj 2017 kl. 13:35

    Kære Mascha

    Jeg har aldrig tidligere kommenteret, men denne her bliver jeg nødt til at blande mig i.
    Din præmis om, at det private er mere effektivt er aldrig bevist. Hvis man bruger det amerikanske sundhedssystem som eksempel så er det langt dyrere end det danske. Dvs. udgiften pr. borgere er højere, hvilket er pudsigt, når det er langt fra alle der er dækket. De tal kommer af, at når patienter med forsinkringer kommer ind, så er der en høj grad af overbehandling. Du får f.eks. scanninger og undersøgelser, som der ikke er noget lægefagligt argument for, men som hospitalerne har et økonomisk incitament til at gennemføre, da patienten er dækket og ikke selv har nogen udgifter. Altså: rigtigt meget behandling men til færre patienter og også udover hvad de er sundhedfagligt meningsfuldt. Deruover kan man som patient på den anden side som alvorligt syg blive nægtet at få dækket en række behandliger, fordi forsikringsselskaberne karakteriserer dem som eksperimenterende, selvom de ikke andre steder opfattes sådan.

    Personligt har jeg givet 12.000 kr for at få svar på en urinprøve og en recept i forbindelse med en urinvejsinfektion i USA. Det er bestemt ikke hvad det koster de danske regioner at få praktiserende læger til det samme, selvom de er ganske vellønnede.

    Min pointe er blot, at tingene er ikke så enkle, som de synes. Det er selvfølgelig træls, at opleve at vente, men det er en lægefaglig vurdering. Jeg ventede i øvrit 4 timer i USA på at aflevere en urinprøve, hvilket også var træls, men samtidig må man jo bare være glad for, at det ikke er en selv, der har været ude for noget mere alvorligt der kræver akut behandling.
    Nu kan man i sundhedssystemet ikke forudse, hvor syge folk bliver. Man kan ikke vide, hvornår folk kører galt, kommer af sted eller skærer sig dybt i fingeren. Derfor har man forskellige klassificeringer af patienters behov for behandling. Det er ganske fornuftigt, da det jo heller ikke er særlig god udnyttelse af ressourcerne at der er flere læger end patienter på en afdeling.

    MIn pointe; pas på med at gøre din engen utålmodighed til en hetz mod sundhedssystemet og at give skylden på, at det er offentligt. Hvis jeg oplever dårlig betjening i en butik, så klager jeg heller ikke over, at den er privat 😉

    Rigtig god bedring

  • Besvar
    Mette
    17. maj 2017 kl. 13:51

    Jeg er ked af at høre du har haft en træls oplevelse med det danske sundhedsvæsen. Som sygeplejerske på netop en akutafdeling har jeg et noget andet perspektiv end dig – når patienterne beklager sig over den lange ventetid forklarer jeg dem at hvis jeg var i deres sko ville jeg være taknemmelig for ventetiden. Ventetiden er nemlig udtryk for at at du ikke er den mest syge i afdelingen – og heldigvis for det da! Vi triagerer vores patienter efter i hvor høj grad de er truet på deres liv – og ingen har lyst til at være den sygeste, tro mig. Vi gør hvad vi kan for at behandle alle indenfor rimelighedens tidsgrænser, alt imens vi springer vores frokost over og vores blære bliver slap fordi der ikke altid er tid til toiletbesøg i vores 8 eller 12 timers vagter. Kære Mascha, jeg er så glad for at du ikke kom slemt til skade og ville ønske jeg kunne trække dig med i uniformen, bare en enkelt dag – for så ville du forstå hvorfor netop du skulle vente (mens din sygeplejerske måske hjalp til medborger tilbage til livet efter hjertestop). Kh akutsygeplejersken

    • Besvar
      Marie
      18. maj 2017 kl. 1:10

      Meget fin vinkel! En vinkel man tit glemmer!

  • Besvar
    Sasibe
    17. maj 2017 kl. 14:21

    Øv øv – ulykker sker over det hele, men hvor er det da træls for jer! Jeg troede faktisk at 5. Gear mindede mere om Top Gear..?

    Ang. Sygehuset… Da min datter kom (livsfarligt) til skade, tog det 1 time og 8 minutter fra det skete til vi landede (jep så alvorligt) og derefter ca 30 minutter til hun lå på operationsbordet… Efterfølgende (vi blev naturligvis indlagt) mødte vi de dygtigste læger, de sødeste og fuldstændigt uundværlige sygeplejesker osv. På sygehuset. De var guder og engle i en situation, hvor vores liv blev revet fra hinanden og det dyrebareste (den ene af to) vi har, var midt i et mareridt. Jeg har kun ros at give OG jeg skammer mig over, at vi i Danmark tillader at man skal have så travlt – vi burde passe meget bedre på noget så essentielt for vores samfund (jeg mener det samme om folkeskolen) frem for at vi kan købe billigere biler, skal betale mindre i skat. – jeg betaler med glæde min skat, mine forsikringer osv.

    Problemet med din løsning er, at det ikke handler om dig. Du skal nok klare dig – du er rig (mere end gennemsnittet), dit barn behøver hverken bruge folkeskole eller sundhedssystemet… Men hvad med dem, som ikke har de penge du har? Skal de ofres? Du er ikke så naiv, at du rent faktisk tror på, at de får ordentlig behandling med din plan… Du h ar nemlig et godt hoved på dine skuldre, så selvfølgelig kan du regne ud, at det de får er det absolut minimum – det der ligger så langt under det du brokker dig, at det er uacceptabelt!

    Og jo, du må meget gerne brokke dig – det er din ret og det er da træls, men det er hverken sygehuset, sygeplejersken eller lægens skyld. Det er folketinget… og kun dem… De sidder i sidste ende på pengene… Så skæld du bare din Jarlov og hans fæller ud… (og så selvfølgelig give ham et knus og et kys og sig at ulykker sker og det naturligvis ikke er hans skyld)

  • Besvar
    Michael
    17. maj 2017 kl. 14:25

    Det er ikke så svært. Et forsikringsdrevet sygehusvæsen (USA) er mindst dobbelt så dyrt som vores danske sygehusvæsen, og der er INTET emperisk belæg for at påstå, at et forsikringsfinansieret sygehusvæsen er bedre end et der er offentligt finansieret. Læs mere her og google de utallige empiriske undersøgelser der er tilgængelige.

    Og så god bedring.

    http://politiken.dk/indland/art5504844/Ny-rapport-afliver-myten-om-dyre-danske-sygehuse

  • Besvar
    Stina
    17. maj 2017 kl. 14:57

    Godt at du ikke kom noget alvorligt til. Men jeg bliver nødt til at påpege at du godt nok opstiller det meget simpelt, det med vores sundhedssytem og privatisering. Og hvis der er noget det ikke er, så er det simpelt. Jeg kan godt fornemme at du ikke føler at du får helt nok for dine skattekroner, og ja, du ville nok have råd til at købe en privatforsikring og få hjælp – medmindre altså at forsikringsselskaberne vil afkræve dig en gentest først og det så viser sig at du har en forhøjet risiko for en eller anden sygdom, og de så ikke vil have dig fordi du så pludselig kan blive for dyr for dem. Og hvad med alle de mennesker som ikke har råd, eller er syge i forvejen, så de ihvertfald ikke kan blive forsikret noget sted? Det er lidt ureflekteret at udtale sig så skråsikkert om, at alt vil blive bedre fordi det bliver privatiseret. Der er mange mennesker rundt om i verden, som ville give deres højre arm for vores system, fordi de ikke har råd til at blive behandlet selv der hvor de bor. Eller deres børn for den sags skyld. Jeg ved ikke med dig, men jeg sætter ihvertfald ualmindelig stor pris på at bo i et land, hvor man ikke skal bekymre sig om, hvorvidt man har råd til behandling eller ej, uanset om man er rig eller fattig.

  • Besvar
    Christina Pedersen
    17. maj 2017 kl. 15:07

    Uha Mascha…en grim oplevelse. Godt det ikke gik umiddelbart værre end det 😘
    Jeg må indrømme at jeg har svært ved at følge din holdning om sundhedssystemet. Jeg forstår ikke hvordan du mener at tingene ville blive mere effektive hvis tingene blev privatiseret. Der er jo de samme mennesker som vil blive syge og kræve behandling og jeg tænker helt sikkert at dem der skal behandle/passe og pleje vil nogenlunde svare til det antal mennesker som gør det idag. Der er da ikke lighedstegn mellem privat og mere effektiv ?? Det er godt være de opererer en masse på de private hospitaler – men så snart der kommer komplikationer så bliver de sendt til det offentlige til reoperationer. Det har jeg set flere gange.
    Men ellers må jeg sige at du er heldig – du skal være glad for at du kan vente. Det betyder jo at du ikke er vurderet til at være kommet alvorligt til skade. Andre kan ikke vente. Hvor er din næste kærlighed ? Og hvornår begyndte din holdning om mig først at komme ind i din tankegang. Jeg synes desværre du har forandret dig meget over de sidste par år. Jeg synes du har svært ved at se hvad der er muligt for mennesker med almindelige indkomster at kunne betale til. Du må jo købe dig en privat tillægsforsikring, hvis det system i din verden fungerer så fantastisk godt.
    Men din holdning til at der bare skal knokles og så vælter pengene ind – det gælder altså langt fra de fleste. Jeg kender mange private der knokler røven ud af bukserne hver dag – de rammer på ingen måde nær de udbetalinger som du hiver ind hver måned. Jeg sir det bare 😊
    Mascha ha lidt rum til andre og pris dig lykkelig for alt det du har. Du er født under en heldig stjerne – lad vær med at fucke det op, med at være dig selv nærmest. Når du kan ligge og lave duckface på et spinboard til din mobil, så kræver du ikke akut behandling.

  • Besvar
    ulla
    17. maj 2017 kl. 15:09

    Hvor synd for dig, håber du snart er på benene. Dejligt, at Rasmus prioriterede dig. Jeg er enig med dig med hensyn til sygehusvæsenet – det kører ofte trægt og træls.
    Jeg selv har fået et problem med min fod – ret smertende – bestilte tid til behandling i mandags, og har fået en tid d. 18. oktober.

    • Besvar
      C
      17. maj 2017 kl. 18:50

      Ja du har fået tid d. 18. Oktober. Og det har du, fordi vores regering bliver ved med at spare på sundhedsvæsenet og der ikke er ressourcer nok. Det er ikke sygehusvæsenets skyld…

  • Besvar
    Malene
    17. maj 2017 kl. 15:27

    Jeg turde næsten ikke læse det, da jeg så nakke kraven!! Det er mega uheldigt😔
    De gange hvor jeg har været i kontakt med det danske sygehusvæsen, har jeg fået fantastisk hjælp….og hurtigt!
    Sidste år brækkede jeg benet og blev hentet i ambulance. Da vi kommer ind i traumecenreret, er der nærmest “kø” for at komme ind. Folk som havde det pænt meget dårligere end mig(vi vidste ikke at min ankel var brækket) , så der måtte jeg også vente i længere tid, end personalet havde lyst til at jeg skulle.
    Synes bestemt ikke at vores system fejler noget og du lyder super snobbet når du skriver som du gør.

  • Besvar
    Belinda
    17. maj 2017 kl. 15:57

    Tillykke med det gik godt. Heldigvis.
    Som en del af traumeteamet på RH gennem 10 år, så kan jeg fortælle, at man er altså ikke flere på vagt, end man må prioritere benhårdt.
    Da du blev scannet, har en speciallæge vurderet, at du ikke har livstruende skade.
    Dernæst skal scanningen grundigt ses igennem, før man giver endelig besked. Og dermed kan fjerne spineboardet.
    Det tager tid.
    I mellemtiden har der helt sikkert været patienter i mere akut situation end din(godt for dig).
    Det er ikke som at trykke på en app. og så kommer rengøringen, taxaen eller hvad det nu er.
    Der er ikke flere på arbejde, så man må vente. Selvom det er irriterende.
    Sæt pris på at bo i et land, hvor man kan få hjælp.
    Og hvor skat ikke kun går til sundhed, men også utroligt meget andet.
    Som du nok kan ane, bliver jeg lidt ærgerlig over den slags generaliseren over, sundhedsvæsnet sammen med,at al skat går til sundhed.
    Der er helt sikkert ulemper og altid plads til forbedring.
    Men det er satme også et godt system på andre måder.
    Jeg bliver trist over, at folk aldrig gider fortælle om de gode ting.
    Sæt pris på dit gode helbred (fraset migrænen) og vær glad for, at det ikke gik værre.

    • Besvar
      Silje
      19. maj 2017 kl. 9:16

      Tak! Jeg er taknemmelig for at have lige adgang til sundhedsvæsenet. Jeg er kronisk tarmsyg og hører under hospitalet til dagligt. Kommer jeg ind akut er der ogsp ventetid. Og så blir jeg glad. For det betyder nemlig at jeg ikke er vurderet kritisk akut. Og det er godt! :) er taknemmelig for at kunne behandles uden at skulle vurdere om jeg har penge til det.

  • Besvar
    Maria S
    17. maj 2017 kl. 15:57

    Puha.. rigtig god bedring! Tænk du ønsker deltage i sådanne programmer hvor uheld kan forekomme når du har så svære bivirkninger fra et tidligere piskesmæld. Pas nu på dig selv☺️

  • Besvar
    Maria
    17. maj 2017 kl. 16:05

    Kære Mascha…., hold da kæft hvor må du bare være træt af alt det lort folk lukker ud…..
    God bedring …, håber at du er ok igen.
    Skønt at Rasmus blev ved din side…, det er sgu kærlighed.
    Kh Maria

  • Besvar
    Lea
    17. maj 2017 kl. 16:39

    Hej Mascha 😊.
    Jeg får sådan lyst til, at knytte en kommentar til dit indlæg, da det var mig som var din sygeplejerske igår. Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg godt kan forstå dine frustrationer. Jeg giver dig ret i, at det ikke er i orden du har ligget så mange timer med en halskrave på. Jeg har aldrig selv prøvet det, så kan kun forsøge at sætte mig ind i hvor klaustrofobisk og ubehageligt det må være, at ligge med, samt hvor mange tanker og bekymringer der kan nå, at gå igennem ens hoved.
    Det er meget beklageligt, at du har ventet så mange timer, selvom jeg hverken kan gøre fra eller til.
    Jeg giver dig ret i, at systemet kan forbedres på mange punkter, hvad angår ventetider. Jeg har dog også brug for at sige (selv om du sikkert er klar over det), at vi i en skadestue aldrig ved hvad dagen og minutterne bringer. Nogle dage er der stille, hvilket derfor også betyder korte ventetider. Andre ender desværre, som dig med lange ventetider, hvilket ofte skyldes mange kritisk syge- og svært tilskadekomne patienter, som har brug for behandling her og nu. Det går desværre udover de patienter som heldigvis ikke er alvorligt syge, men ender med lange ventetider. Jeg ved det ikke gør nogen forskel for din oplevelse, men det kan måske give en bedre forståelse for ventetider og på hvorfor nogle bliver nedprioriteret. Jeg siger ikke, at det er ok, men det er desværre sådan det er.

    Jeg er glad for du oplevede os som personale venlige, det sætter vi pris på 😊. Jeg håber ikke ulykken kommer til at give dig mén fremadrettet, og du snart må være på toppen igen.
    Rigtig god bedring til dig.

    • Besvar
      Malene
      17. maj 2017 kl. 17:18

      Lea: hvis du virkelig er en sygeplejerske som har været i kontakt med Mascha i går, så er det helt vildt uprofessionelt af dig at kommentere det offentligt og ligefrem beklage over for Mascha. Opsøger du også andre patienter og redegør over for dem?
      Hvis Mascha er utilfreds, kan hun klage til sygehusvæsenet lige som alle os andre.

      • Besvar
        Sandra
        17. maj 2017 kl. 20:59

        Ansatte i det offentlige har vidtgående ret til at ytre sig. Mener du at hun går for langt ift. reglerne?

    • Besvar
      maschavang2
      17. maj 2017 kl. 17:42

      Jeg synes kun I var rigtig søde og meget fair, og naturligvis kommer dem der har brug for det først til. Jeg synes bare systemet burde være anderledes, så alle kom til på samme tid, og der ikke skulle prioriteres. Herregud, jeg havde jo ikke brækket noget og er kun glad for det. Jeg synes det må være utilfredsstillende som læge eller sygeplejerske, ikke at kunne følge patienterne til dørs, og jeg kan kun forestille mig hvor frustrerende det må være at være underbemandet på sin arbejdsplads. Jeg synes heller ikke at kritikken på nogen måder skal henvendes til personalet, men til politikerne :)

    • Besvar
      Kathrine
      18. maj 2017 kl. 10:41

      Kære kære Lea. Det er så flot, at du står frem og viser din empati og fortæller den virkelighed vi står i hver dag. Jeg ville så meget ønske, vi havde dobbelt så mange hænder – især på lægesiden. Vi kæmper for patienterne hver eneste dag. Vi modtager den svært tilskadekomne, vi modtager en patient med en brækket lillefinger. Vi modtager pårørende der f.eks lige har mistet deres 18-årige dreng i et biluheld. Ja, jeg kunne blive ved.
      Kære Mascha, der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg 100 procent forstår dine frustrationer. Dit liv og førlighed var i andres hænder og du havde ingen form for selvkontrol i den tid, du lå i skadestuen. Du må endelig ikke være i tvivl om, at vi glædes over, når en patient kan gå fra afdelingen og ikke er kommet “slemt” til skade. Du kom til en travl skadestue med svære traumer samme dag. Jeg håber inderligt for dig, at du kommer godt over ulykken og ikke får men deraf. Jeg har hermed også lyst til at skrive, at vi meget ofte oplever, at der ikke altid er forståelse for, at vi omprioterer hele tiden, og at patienter og pårørende ikke kan se, hvad der foregår bag de enkelte lukkede døre. Mascha, du skriver rigtig fint om dine oplevelser, og jeg er helt med på, at din oplevelse skal ikke tages fra dig. Du må endelig ikke tro, jeg negligerer dine oplevelser, men jeg kan kun herfra ønske dig rigtig god bedring og tro på, at du ser fremad. Alt det bedste til dig fra en sygeplejerske på skadestuen.

  • Besvar
    mormormedstiletter
    17. maj 2017 kl. 16:46

    Uha, godt du er okay :-)
    Lad os håbe at du bliver helt fit for fight igen og uden mén – måske det endda har sat det gamle piskesmæld på plads???

  • Besvar
    Karina
    17. maj 2017 kl. 18:02

    Fedt at høre at du er “okay” – og endnu federe at Rasmus insisterede på, at blive ved din side hele vejen… det er en RIGTIG mand ;0) Rigtig god bedring…

  • Besvar
    Charlotte Sørensen
    17. maj 2017 kl. 19:58

    PUHA, jeg havde ikke set det på IG.. 😯
    Godt du er nogenlunde ok.. krydser fingre for at det ikke gi’r varigt men!!! Rigtig god bedring 😘😘😘

  • Besvar
    Birgitte
    17. maj 2017 kl. 20:19

    Sikke en grim oplevelse – og vildt, at du nærmest havde forudset det. Dejligt du havde Rasmus ved din side. Det er så sødt et billede af jer, selvom det er tragisk.
    Rigtig god bedring til dig 😚 Håber virkelig ikke, at din migræne bliver forværret.

  • Besvar
    Mette skov sørensen
    17. maj 2017 kl. 20:27

    Go bedring💐❤️🤞🏻💃🏼

  • Besvar
    Sandra
    17. maj 2017 kl. 20:57

    Kors i hytten et usympatisk indlæg. Kan forstå en klager, hvis de havde overset en svær skade eller andet, men med mindre der altid er kæmpe overbelægning af læger på alle vagter, så kan systemet jo ikke sikre sig ift., at der fra tid til anden er ventetid. Og så siger du jo direkte fuck? Hold fast en grim tone. Satser på dit sprog og måde at kommunikere er pænere foran din datter… Jeg har da også været på skadestue med mere eller mindre ventetid, og du vidste vist godt, at det ikke var topalvorligt med den fotoskydning. Tragikomisk og sørgelig umodent.

  • Besvar
    Mette
    17. maj 2017 kl. 21:37

    Som hospitalsansat kan jeg oplyse, at jeg sjældent flagrer op og ned ad gangen med et stykke papir… og skulle det ske, er det ikke det samme stykke papir, jeg bærer frem og tilbage, men jeg skal helt sikkert bruge det.
    Vi har travlt, rigtig travlt. Der er ekstravagter og afspadseringstimerne hober sig op uden mulighed for at afholde dem. Hele dagen er fuldt besat med opgaver, der skal løses inden for faste tidsrammer.
    Jeg er ikke engang i en akutafdeling ( opgaverne kan ikke udsættes af den grund). Men jeg klæder om med nogle af dem både i akutafdelingen og sengeafdelinger og jeg kan oplyse, at de knap nok kommer på toilettet og ikke altid når at spise i løbet af en vagt. Men det forventes, at de yder deres bedste gennem hele vagten.
    Jeg ved ikke, hvordan man kan effektivisere behandling af mennesker. Hvert møde med et menneske i nød kan kun delvist løses på nøjagtig samme måde fra gang til gang. Nogle gange er det en kort kontakt; andre gange skal der sættes mere tid af til det – Det ved man ikke altid på forhånd. Om en patient er fattet, ulykkelig, forvirret eller spørgende kan ikke sættes i et tidsskema. Men patientkontakt giver selvfølgelig ventetid for andre patienter. Medmenneskelighed er svær at effektivisere og sætte i system.
    Vi står med mennesker der måske gennemgår en svær tid; deres prøver, der skal behandles professionelt HVER gang, i nogle tilfælde deres liv. Og alligevel bliver vores ører konstant tudet fulde med at der skal spares mere, løbes hurtigere, ydes mere, måske gives mindre i løn, fyres flere. Og ve den, der har overarbejde.. for det koster jo..
    Måske skal jeg lige nævne, at privathospitaler også er en forretning. En forretning, hvor der skal plusser på bundlinjen. Det betyder også, at de lange behandlingsforløb som f.eks. kræft overlades til det offentlige. Et langvarigt forløb giver prop i systemet. En langtidssyg person, der spærrer for en lind strøm af patienter gennem systemet i det private.
    De offentlige ansatte på landets hospitaler har også deres faglige stolthed. Selvfølgelig sætter vi en ære i at udføre vores arbejde godt hver gang. Gid der også var nogle eller måske bare flere , der ville sætte pris på, at vi ved gud gør vores bedste indenfor de rammer, der konstant bliver mindre og mindre. Hvis I kunne se bag kulisserne ville I opdage, at det ofte er ypperlig behandling med de midler, der er givet. Og jeg kan love, at vi i mit fag gør os enorm umage for at det skal være rigtig godt HVER gang.
    Måske skulle medicinalvareindustrien skrue priserne lidt ned. Medicin koster rigtig mange penge… og den udgift tages fra lønningerne = fyringer. Det er ikke personalet, der er den store post. Det er medicin og materialer. Medier, glas, skåle, apparatur osv..

    Jeg håber at ryggen snart bliver god igen. Sådan et slag/uheld kommer jo nok til at kunne mærkes i et godt stykke tid. Det er trist, at du måtte vente så længe, men jeg tror ikke, du skal være nervøs for, at det var fordi personalet sad og drak kaffe. De havde nok bare også en del andre opgaver at se til. Måske skulle de vente på diagnostik på røntgen.. der skal jo lige være en læge, der har tid til at se på det. Sådan nogle læger dækker ofte flere afdelinger, og kan kun være ét sted ad gangen.

    • Besvar
      Louise
      17. maj 2017 kl. 22:19

      Jeg synes, at I gør et helt fantastisk stykke arbejde, uanset travlhed ❤️ Jeg sætter stor pris på, at I hver dag forsøger at redde så mange mennesker som muligt, selvom visse personer hele tiden forværrer jeres vilkår! Tak fordi I redder liv – I gør det godt! 🙏

  • Besvar
    Lotte
    17. maj 2017 kl. 22:33

    Jeg er slet ikke enig med dig i at ventetiden på sygehuset , skyldes at det er et offentligt sygehus , jeg ville være mere bange for en privatisering af sygehusene , for tror der vil blive en hel del overbehandling , tror heller ikke på at der vil være lige adgang til behandling, Jeg kan ikke overbevise dig om min holdning ,det skal jeg heller ikke ja det er sørgeligt at personalet har så travl at du må ligge så mange timer ,at du giver skattefar fingrene fordi sygehusvæsen ikke virke den dag du kom forbi , er faktisk bare sørgeligsørgeligt, jeg har haft gode og dårlige oplevelser men ville aldrig gi fingrene til det system som vores danske system er bygget op om, så alle kan få hjælp uden at skulle forsikrer sig så børn kan blive passet , ældre komme på hjem , sudhed plejske , jordmor ,hjemmehjælp osv. Håber du vil blive frisk snart og ikke vil få brug for yderlig hjælp , nej mener faktisk rigtig god bedring

  • Besvar
    Anonymt
    17. maj 2017 kl. 23:48

    Der var jo ikke sket dig noget, så klart du ikke kommer forrest i køen. Hvis det var alvorligt var du jo kommet hurtig til

  • Besvar
    leah
    18. maj 2017 kl. 7:34

    Du har jo heldigvis råd til at blive behandlet på privat hospital. ☺ så må du have et skilt på fremover at du vil behandles hos det private. Rigtig usympatisk indlæg.
    God bedring. ☺

  • Besvar
    Mille
    18. maj 2017 kl. 8:50

    Har i forbindelse med min mands job boet to år i USA. På mange måder et fantastisk land, men deres sundhedssystem er bestemt ikke så fantastisk, som du tror. Vi var via min mands job dækket ind i hoved og røv (for at sige det pænt). Mens vi er derude skal jeg have en mindre operation i knæet… Kort inden operationen viser det sig, at den pågældende læge der skal udføre operationen ikke er “under” vores forsikring, så vi skal på sygehuset skrive under på en masse papirer, inden operationen kan finde sted. Havde jeg fx været ude for en alvorlig ulykke og var kommet ind og var bevidstløs, havde der ikke været nogle, der kunne skrive under på disse papirer. Operationen ville blive udført, men jeg ville vågne op til en gigantisk regning. Vores forsikring ville blot betale den, men langt de fleste i USA, har ikke så god en forsikring og har gennem deres job blot en “basisforsikring”. Mange læger er derfor ikke under disse forsikringer, og skal de fx opereres eller får livskritisk sygdom som kræft, så skal de betale ved kasse 1. Og nej, det er ikke et beløb som en skattelettelse eller en bloggerløn kan klare. Vi taler om ret så heftige summer. Så vær du blot glad for, at du stadig er her i DK. Ville ønske at man generelt blot satte sig en smule mere ind i tingene inden, man begyndte at brokke sig og kæfte op om, hvor latterligt det er, at man skal betale skat. Det stod dig vel også frit for at smutte og tage på privathospital. Du var vel ikke lænket til sengen.

  • Skriv en kommentar