Let's go.... Stargazing!

Nok må være nok, jeg bliver altså knaldet rigeligt…

Here we go again.

Forrige weekend bragte Politiken et 8 siders pænt og fyldestgørende portræt af mig, som jeg selv var rigtig glad for at læse. Det var tydeligt at journalisten havde respekt for min person og det jeg laver, og min vej hertil, gennem 20 år. Tak for det. Der stod bla.:

“Hun er som en af de runde tyggegummiautomater. Super tiltrækkende, fyldt med pangfarver og en sødme, der hænger ved i lang tid. Men om man så kastede hende ud fra toppen af et højhus, ville glasset ikke splintre, og hun styrer helt selv, hvor mange mønter der skal puttes ind, for at hun giver noget tilbage.”

I Politikens verden, er lang tid lige nøjagtig en uge.

Her i weekenden, kunne jeg så læse på forsiden af Politiken, i deres leder (altså et udtryk for hele Politikens overbevisning), at jeg burde knaldes af myndighederne. Tydeligvis skrevet af en journalist der ikke læser kulørt presse, men lad nu det ligge. Helt ordret står der i overskriften, under et stort billede af mig:

“Myndighederne bør knalde Mascha Vang, Lakserytteren og andre fordækte influencere”

Allerede i overskriften er jeg blevet kaldt fordækt. Med andre ord regner Politiken mig for at være uærlig, og at det jeg foretager mig, ikke er til at regne med. Det er alligevel ret hårde ord at smide om sig, når man ikke har gjort sig nogen former for anstrengelser, for at tjekke om der nu også er hold i de voldsomme anklager. Artiklen handler om, at Politiken ikke mener, jeg markerer indhold som reklame, når jeg bør. De skriver også “og andre influencere”, men vi ved efterhånden allesammen, at det altid lige hjælper at smide mit navn og billede på bålet, så brænder det bare ekstra godt, ik.

Hele tonen og jargonen bærer tydeligt præg af, at der sidder en finkulturel herre og hiver sig i håret over at have fået konkurrence på reklameindtægterne. Det er også træls. Det er især træls, når man ikke helt forstår denne nye SOME-ting og influencere, men i stedet for at sætte sig ind i sagerne, bare beslutter sig for at man ikke kan lide dem. Jeg kender udemærket ansigtsudtrykket og reaktionsmønsteret fra min 6 årige datter, der heller ikke vil smage på sin broccoli, selvom hun jo med tiden ikke kommer udenom det. Åhh fagre nye verden.

Der skrives ting som:

“…hvad der på de sociale mediers overflade ligner moderne relationer, dækker over en problematisk og fordækt form for digital oplevelsesøkonomi…”

“…de lever af at stjæle deres følgeres opmærksomhed for at sælge den videre til virksomheder, der betaler dem for at smugle deres produkter ind via strømmen af billeder og budskaber.”

“Problemet er, at disse influencere bevidst undlader at fortælle deres venner og følgere, at de er blevet betalt for at vise produkter frem.”

Jeg lyver ikke, men det har de simpelthen skrevet i deres leder, på forsiden af avisen! Jeg er mildest talt i chok! Jeg kan godt forstå man kan skrive den slags om nogle influencere, måske om de lidt mindre af slagsen der ikke har sat sig ind i reglerne, og ikke har det som professionelt virke, som jeg har. Det der gennem årene har været helt essentielt for mig er, at man netop kan regne med mig. Man behøver ikke være enig, vi har alle forskellige holdninger og forskellig smag, men man kan regne med jeg mener det jeg skriver. Og hvis der er nogen der markerer indlæg og opslag som reklame, så er det da virkelig mig.

Den slags beskyldninger finder jeg mig naturligvis ikke i. Det første jeg gjorde i morges kl. 9, var at ringe til Forbrugerombudsmanden. Vi fik os en god snak, og jeg fik klarhed over, at der ikke har været nogen mistanke mod mig fra Forbrugerombudsmanden side, ej heller nogen henvendelser eller anmeldelser mod mig, omkring jeg ikke markerer som jeg skal. Jeg fik derimod at vide, at jeg markerer alt for meget, end hvad jeg bør og behøver – altså stik modsat af hvad Politiken beskylder mig for. Aha! Tænk, jeg troede, at man som anerkendt og respekteret medie lige tjekkede op på den slags, inden man skrev det på forsiden af sin avis. Jeg tvivler på, at man overhovedet har besøgt min blog eller Instagramprofil. Men så skal man jo også ud på the world wide web, eller have sådan en app på de dersens nye smartphones.

Det er ganske enkelt en lodret løgn politiken skriver. Vi har i mange år bevæget os i en gråzone af regler og ikke altid vidst hvilket ben vi skulle stå på, men det synes jeg ikke længere er gældende, og det efterlever jeg i høj grad. Går man tilbage i mine opslag, så vil nogle nok ikke længere være markerede som de skal være nu, men det har været tilstrækkeligt på det pågældende tidspunkt, og jeg følger nu de regler vi har i dag, på alle mine opslag.

Jeg har naturligvis brugt dagen på at tale med Forbrugerombudsmanden, og dernæst advokaten hos Dansk Journalistforbund, som jeg er medlem af, og som hjælper mig gennem processen i forhold til pressenævnet. Jeg har stået model til en del efterhånden, og jeg kan sagtens tage de skriftlige tæsk der kommer min vej, eller tåle at blive trukket gennem pressens røvhul… Men jeg finder mig ikke i at få krænket min ære på denne måde, når det er så uberettiget.

Hvad angår reglerne for markering af reklame, så synes jeg slet ikke at reglerne for influencere skal lempes, men jeg synes derimod de skal være lige for alle. Det synes Politiken ikke. De ønsker ikke selv at markere f.eks. anmeldelser eller rejser som reklame, på lige fod som os influencere. Så når jeg mener at reglerne ikke er fair, så er det ikke fordi jeg vil undgå at skrive Reklame, men fordi jeg gerne vil andre medier følger trop. Jeg synes det er enormt vildledende overfor læsere, at der er så stor forskel på hvilke regler der gælder hvor. Men når det så er sagt, kan jeg da godt forstå, at der sidder medier derude og ryster i bukserne, og prøver at skyde ned på os fra den piedestal, de har sat sig selv op på.

Jeg håber mit portræt i avisen forrige uge, skæppede lidt i kassen.

Ja, jeg er vred.

 

 

Image Map

83 kommentarer

  • Lykke

    Sådan Masha 👏🏻 Misundelse er en grim ting ! 🤗 Elsker at følge dig, så keep the god spirit ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Øv! ☹ Bare ØV!
    Hvor er det ærgetligt, at du skal trækkes igennem dette. 🌸
    Det må være en ommer fra Politikens side!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • gitte

    Du er og bliver skøn. Ja, selvfølgelig er du vred, hvem ville ikke være det. Der findes ikke noget værre end når folk siger nogen om en der ikke passer, Du skal ikke finde dig i det.Selvfølgelig bruger de dit billede, det er der salg i.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jane

    Super fedt skrevet! I bloggere/influencere skal godt nok lægge ører til meget, både fra andre medier men også følgere. Hatten af for jer! Jeg tror ikke jeg ville have tålmodigheden til det! 😳🙄

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lullu

    Konge overskrift !!👌

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stine

    Der er tale om injurier… Du skal helt sikkert fortsætte kampen!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kristina

    Sådan! Godt brølet..!
    De skrev jo selv at du ikke lige sådan er at knuse, så kom an…!!!!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Allan Jensen

    Det kan vel ikke komme bagpå dig at politikken er største udbyder af fake news.. der er ikke en hæderlig medarbejder på den “avis”

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise René

    Dette siger jo bare, som du selv antyder, meget mere om Politikken, end om dig. Dette er jo bare bevis på, at de har sunket til et sladder-presse-niveau, ved at deres avis kun lever for at tjene penge og ikke servere nyheder. Den ene uge fanger de alle os trofaste læsere af din blog, som man jo næsten kan gå så langt at sige, at vi eeeeelsker alt hvad du rører ved – i næste øjeblik skal de så have fanget alle de læsere, der fanges af en god sviner i din retning. Sørgeligt jonalistik!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Olivia

    Hvor er det sejt at tage tyren ved hornene som du gør, både ved at skrive dette indlæg og tage kontakt til de rette mennesker- og ikke bare kaste mudder retur. Respekt!
    Huske hvor mange der følger dig og bliver inspireret at dig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jakob

    Jeg tænker at få stillet kritiske spørgsmål, er en naturlig konsekvens, som alle virksomheder i dag oplever. Og med et CVR nr er man jo en virksomhed… Kan det tænkes, at mange bloggere glemmer forskellen mellem deres eget brand og personlighed og kritik derfor bliver taget personligt? Og så kommer reaktionen, som jeg godt kan finde en smule irrationelt. Mange virksomheder under mistanke byrde reagere med: “I må meget gerne kigge vores papirer igennem”. Dem der snyder, reagerer med et: “hold jer væk”. Hvis det at have titlen af at være influencer skal overleve, ligger der et ansvar i at kunne skelne mellem sig selv privat og erhvervsmæssigt, samt positivt at kunne tage ansvar for sin virksomhed.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille Tambour

    Jeg synes det er helt sindssygt, at man beskylder dig (og andre influencere) for ikke at reklamere korrekt. Honestly, når jeg følger diverse SoMe-personligheder, så er jeg sgu godt klar over, at en hel del af indholdet kan være reklame. Hvordan dælen er det anderledes end de reklamer, der i tv, radio, aviser, blade eller på søjler, husmure og facader rundt omkring i byen?? Godt du bider fra dig! Respekt for det

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Elisabeth

    Hatten af for dig at du går til dem. Forstår virkelig ikke hvordan man kan skrive et så flot stykke om dig den ene uge og ugen efter denne leder.
    Det er det jeg siger aviser er ikke til at stole på.
    Vi der følger dig er vilde med din ærlighed og vi bestemmer jo selv om vi vil købe de produkter du anbefaler.
    Der er helt sikkert megen misundelse derude og det er en grim ting.
    Pas godt på dig og dine og pøj pøj ????😍❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hørt !!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • J

    Så godt formuleret af dig!!! <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maja

    You go girl💪🏼👍🏼🙏🏼Var simpelthen så chokeret da jeg så og læste det. Og kudo til dig for st du igen og igen tager boksehandskerne på over dette åndssvage emne. Og også til Elektronista for også at gøre opmærksom på dette💪🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lotte

    For mig at se er den store forskel at den trykte presse jævnligt kommer med dårlige anmeldelser af film/teater/hoteller/bøger osv. Det ser jeg stort set aldrig en influencer gøre.
    Havde jeg selv en blog ville jeg nok også prioritere at skrive om de ting jeg kan li fremfor at bruge den til at disse andres produkter. Men det gør naturligvis at en blog eller instagramprofil i højere grad kan komme til at virke som en ukritisk reklamesøjle.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • rikke

      Enig, det tænker jeg også ofte. Og sætningen “jeg laver kun opslag om produkter, jeg kan stå inde for” er efterhånden lidt slidt. Alle kan jo “stå inde for” et sponsoreret køkken, hårprodukter, en betalt ferie eller flytteservice. Det er jo ikke kinesisk hundepels vi snakker om. Og hvis man først har lavet en aftale om en række sponsorerede indlæg, trækker man jo ikke aftalen i land fordi man opdager at lige dén shampoo ikke var den bedste man havde prøver. Dette er ikke møntet specifikt på Mascha, men blot en anerkendelse af, at branchen er svær og ofte ugennemsigtig (og det bliver altså ikke mindre af at man skriver ‘annonce’ under alle indlæg).

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • L

      Nu ser vi læsere jo ikke alt det influencerene siger nej til – og det tror jeg ikke man skal regne med er lidt.
      Nu arbejder jeg selv i branchen (bag skærmen) og min erfaring er bestemt, at der er rigtig mange virksomheder og brands som, især de store, influencere takker nej til.
      Så jeg synes ikke det er helt okay, at skyde nogen i skoen, at der ikke er hold i den med ‘jeg laver kun sponsorerede aftaler jeg kan stå inde for’.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne

      ..nej, og nu har reklamer vel heller aldrig frataget kunder retten til at tænke selv +det er frivilligt at følge en blogger, mig bekendt…er Jante dk mon i spil?🤔☺

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kristina

      Jeg tænker præcis det samme. Jeg arbejder med markedsføring og når jeg på IG ser 10+ kendte der samtidig reklamerer for fx my posture, så bliver det simpelthen så utroværdigt! Jeg får overhovedet ikke lyst til at købe det produkt.
      Jeg forstår ikke, at man som seriøs influencer vil “nedlade” sig til det.

      Nå, men udover det. Så har jeg fulgt dig Mascha i lang tid og du er så skøn, troværdig og dygtig i branchen. Man kan sagtens se, at du og en håndfuld andre skiller sig ud!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Jeg synes også det er vildt irriterende når det sker, og forstår ikke kunden. Vi ved jo bare ikke at mange andre laver samme reklame på samme tid… Det er kunden der tager en, efter min mening, dårlig beslutning.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Emma

      Jeg vil sige at jeg flere gange har været sikker på at det du skrev om har du enten fået gratis ellers har du fået penge for at skrive om det uden at der står nogen steder at det er reklame. Og i absurdistan siger du jo også selv at ALT du skriver om har du fået penge for, jeg ved godt programmet er flere år gamle men jeg tænker at det helt sikkert stadigvæk er sådan.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Hvis folk kontakter mig for at få reklame, så er det aldrig gratis. Hvis jeg selv finder noget jeg er glad for og omtaler, så har jeg købt det selv. Det giver lidt sig selv synes jeg, at jeg ikke bare tager telefonen og tilbyder gratis reklame til virksomheder, så ja, kontakter man mig for den slags, så er ALT omtale kun mod faktura. Det er ikke rigtig muligt at drive virksomhed på anden måde 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jytte

    Godt du på en pæn og saglig måde, giver svar på tiltale. 🙂 Hvor er det synd for dig, du skal til at bøvle med dette. Jeg har tydligt lagt mærke til der altid står når det er reklame.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kari-Ann

    Wow de har tabt sutten… for som du siger “er der nogen som netop gør opmærksom på reklame, så er det dig”. Det er direkte pinligt af Politiken…. fortsæt alt du gør… du har en kæmpe stjerne hos mig, og jeg er ikke bange for at sige det højt ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vicky

    Kære Mascha, jeg læste artiklen i Politikken og tænkte “vor herre til hest” 🙄 Sådan en omgang vrøvl at skrive! Jeg kan godt forstå at du er vred! You fight them girl – fight for your right 💪🏻 😃

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tanja

    Godt brølt!
    Håber de kommer til at sluge de ord igen… Jeg underviser til dagligt i markedsføring og de regler som følger med – og du er ofte et af kerneeksemplerne på, hvordan man gør tingene på den rette måde 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lene Rasmussen

    Kære Mascha. Netop din blog er man ikke i tvivl om, hvis du reklamerer for noget. Det skriver eller siger du ret tydeligt. Jeg læste også artiklen og tænkte: okay, så er der sat praktikant på igen. Den var ikke saglig, og hvis han havde gjort sig ulejligheden at undersøge sagen…var selv han blevet lidt klogere. Op med hovedet, hæng ikke med næbet over sådan en tåbe. Men træls er det, at skulle bruge tid på unødige ting. 🍀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Forstår fandme godt du er vred 👍🏻 Elsker at du tjekker fakta på dig selv og så giver en berettiget sviner 💪 godt for dig.. elsker at følge dig❤️ Tak for dig og din skønne familie

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle Andersen

    Kære mascha, det her er simpelthen uhørt, håber du har lyst og overskud til at følge det helt til dørs. Det bør gi nogle konsekvenser det her. Simpelthen ufatteligt. Go get them 😘

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lene

    Åh Gud… også ligg politikken , jeg troede faktisk det var en Real avis … en klasse avis…
    Du skal så meget slæbe dem hele vejen ,,, så det kommer til a gøre rigtig ondt på dem.
    Du er for sej … og faktisk en a de eneste blogger / kendte jeg tror på og følger…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jane

    Sagsøg bladet og fortsæt din gode stil 👍🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Injurier kan du jo lave en sag på mod dem !
    Fordomme og den dur drukner vi snart i, så forstår godt du er vred.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anita

    Jeg tror du har ret i, at de udmærket ved at dit navn trækker læsere (= potentielle kunder og penge) med sig og lige præcis derfor skal du lægge sag an hvis det er muligt. Du er vred med rette! Respekt herfra 🙌

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke Hansen

    Læste overskriften på politikken og min første tanke var – at de var fulde løgn, så gad ik læse artiklen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lene

    Wauw, hvor er det godt brølt af dig. Hatten af for at du igennem hele dette indlæg bevare den gode tone og har fokus på bolden. Du er så sej og styre dit business med hård hånd, blev ved med at være som du er – elsker at følge dig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille Frandsen

    Aviserne sælger jo mindre og mindre, så det er ufint at bruge dit navn, først med en artikel der brskriver hvad du gør, hvad du kan og hvad du har opnået, dernæst for at beskylde dig for uærlighed og snyd. Du gør det så godt, du er dygtig og har formået at skabe en god forretning.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susan

    Kære Mascha
    Jeg forstår din pointe og synes du har ret i din vrede omkring dit navn i artiklen, som i høj grad handler om andre end dig.
    Jeg har længe været med som læser og jeg har lagt mærke til at dit sprog og skrivestil, har ændret sig markant med tiden. Faktisk så meget at jeg kan være i tvivl om du har skrevet hele dette indlæg uden andres hjælp. Det er tidskrævende lige at stykke sådan et indlæg sammen.
    Mvh susan

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Der er aldrig, aldrig, andre end mig der har skrevet på min blog. Jeg har heller ej fået hjælp eller sparring, til mit indlæg her.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Susan

      Tak for dit svar. Jeg husker blot, at du havde nogle ansætte bl.a en p.a og en der hjalp med blogge , men jeg husker nok forkert.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Susan

      Tak for dit svar. Jeg husker blot, at du havde nogle ansætte bl.a en p.a og en der hjalp med på bloggen men jeg husker måske forkert.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Det har aldrig været for at skrive, men for at besvare alle de mails jeg får dagligt og for at koordinere kalender. Får mange henvendelser fra folk der tror jeg vil lave gratis reklame for dem – ja man tror det er løgn, men det skriver folk og spørger om hver dag.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg forstår absolut godt, du er vred. Uberettiget kritik er simpelthen injurierende, og det lugter da langt væk af jantelovs-tankegang, når man opfører sig sådan som Politiken gør i den omtale.

    Du fortjener helt bestemt ros for, at du netop markerer mere end det strengt taget var nødvendigt at gøre. Det kan alle, der følger dig og dine stories på IG skrive under på.

    Jeg er så ked af det på dine vegne, at dit humør påvirkes af den type adfærd, og sender en spand varm karma herfra. Det glæder mig, at du har sat det juridiske i værk. Det manglede da bare. Det er jo lidt tankevækkende, at medier, der gerne optræder i Presselogen om søndagen, hvor de påstår, at de vil stå for grundighed og journalistisk kildekritik gør deres arbejde så skidt, som det du beskriver.

    God vind herfra. Vi bakker dig op, Mascha.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jannick Andersen

    Det virker til du føler dig meget uretfærdigt behandlet. Omverden ser frem til efterspillet (Pressenævnet), som du antyder du har taget initiativ til? Det ville vel gavne alle? Jeg tror dog, at din reaktion er et udtryk for at du er blevet ramt på et ømt punkt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Det tager et halvt år i Pressenævnet, så der går lige lidt tid.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kære Mascha
    Jeg morer mig lidt over et skriv, om du har fået hjælp til at lave dit skriv, nej det har du selvfølgelig ikke,du kan selv og vil selv. Og dette er meget respektfuldt.
    Jeg er en ældre dame, og jeg aldrig set et reklameskriv, uden der har været oplyst at du reklamerede for produktet, og dermed fik en betaling for det.
    Du skal ikke finde dig i det, gå i “pelsen”på dem, hvad bilder de/ han/ hun sig ind.
    Du er skøn at læse.❤️❤️😘😘

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Natasja Hansen

    Godt brølt kære Mascha – jeg håber virkelig du har kræfter og vilje til at følge denne grovhed fra Politikken til dørs for sjældent har jeg da hørt/læst noget lignende. Jeg har fulgt dig længe og har for længst bemærket at du flittigt skriver reklame eller betalt partnerskab noget jeg forøvrigt synes er helt fint at man skal skrive hvis man på nogen måde har fået en økonomisk gevinst ud af det – så er det lettere for forbrugeren at stille sig kritisk til f.eks ros af et produkt eller ferie sted. Når det er sagt synes jeg selvfølgelig som dig at reglen skal gælde alle steder og ikke kun for de åh så farlige influencers. Så Mascha bare gå efter dem for det er virkelig en grovhed at kalde dig fordækt – forstår godt du er vred.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lis Andersen

    “Jeg håber mit portræt i avisen forrige uge, skæppede lidt i kassen.” Præcis! 😀 Nyhedsmedier er i krise i dag og så langes der ud efter succesrige formidlere som dig. Blæs på Politiken og generelt dem, der er ved at gå op i limningen af misundelse over, at du klarer dig så flot. At du ikke kommer sovende til din succes, forbigås i dyb tavshed. Mascha,fortsæt dit gode arbejde. Selv om jeg er 70 år, så følger jeg dig med stor fornøjelse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lis Andersen

    Jeg glemte at skrive “VEL TALT!”

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Bare lige et lille spørgsmål – og det er venligt ment😊
    Du har engang skrevet, at du er en forrentning og aldrig laver noget gratis. Jeg kan ikke få det til at passe med, at du laver reklame for juicen fra Kolding.. Den var ikke markeret som reklame, men du har jo fået den gratis?😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Jeh får nok 15 henvendelser om dagen fra folk der skriver “vi er en nyopstsrtet virksomhed, vi har ikke ddt store budget, men tænker om ikke du vil have en bluse mod reklame”. Nej, det kan du tro jeg ikke vil! Dem afslår jeg mængder af på en uge. Juicen har jeg ikke fået med henblik på reklame, det var en privat velkomstgave jeg blev glad for, og det skrev jeg også tydeligt. Det forklarede Forbrugerombudsmanden netop jeg skulle gøre sådan 🙂 Normalt ville jeg bare skrive reklame, for så er jeg nemlig fri for at folk tænker som dig – men det sagde Forbrugerombudsmanden jeg burde lade være med. Men jeg hælder nu alligevel til at overmarkere, også når det er unødvendigt, blot for at slippe for spekulationerne 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line

      Jeg forstår dig udemærket – og hvis Forbrugerombudsmanden har sagt god for det, ja så kan du jo ikke “komme i klemme” for det. Det var et godt svar, tak for det – dvs. der er forskel på reklame og gaver du har fået og “bruger”👌🏼👍🏼

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Ja, man skal bare sørge for forbrugeren ikke er i tvivl. Men bliver de ved med at sende mig juice, så er der en hensigt med det, og så skal jeg skrive reklame fremover, selvom det er en gave. Altså når det er gentagne gange 😊

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Line

      Så burde der ikke være nogen, der er i tvivl længere, hvis de læser dine 2 svar her.
      Jeg tror det hele bunder i, at folk ikke har forstået det fra starten, som du så tydeligt forklarer her👍🏼😊
      De ting du har stående hjemme, tøj du bærer osv., og hvor du oplyser, hvor det er fra, er jo tydeligt, at det er reklame, så der burde ikke være nogen, der er i tvivl
      jo👌🏼😊.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke Margrethe

    Jeg kommer sådan til at tænke på, hvor meget journalisterne selv er til at stole på? De jagter hele tiden de kendte – alle kendisser – og kan de få en god historie, ja så bliver der pyntet ekstra meget på den. 🤦🏻‍♀️ Stol aldrig på journalister. I hvert fald tage dine forbehold når du læser en artikel.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Altså, jeg vil sige at jeg har ALDRIG været i tvivl om hvornår der har været reklame. Det er sgu da blandt andet derfor jeg læser forskellige blogs, for at få inspiration til gode produkter!
    Politikken er helt gal på den her!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Rikke

      Sara der er nogle blogindlæg som mascha skriver hvor man først kan se at det er en reklame når man er gået ind på selve blogindlægget.hun skrive det inde i det enkelte indlæg når man klikker ind men ikke derude hvor man vælger hvad man vil klikker ind på.flere andre bloggere skriver ordet”reklame” så man kan se det før man klikker ind;)jeg er glad for at følge mascha men har nogle gange tænkt over det da jeg synes at reklameindlæg hos bloggere at kedelige:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Der stod faktisk reklame ude på hvert indlæg inden jeg skiftede platform, der var noget med det ikke kunne følge med, men der blev dog sat folk på at tjekke det og rette op på det… Men har ikke gået alle indlæg igennem mange år tilbage og dobbelt tjekket selv.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • rikke

    Kære mascha:)Jeg elsker at følge din blog. Den er super god men jeg må indrømme at når jeg kan se at dine indlæg indeholder reklamer hopper jeg over indlægget da jeg synes de er kedelige:)De gør jeg også ved andre bloggere som jeg læser. Men jeg er pjattet med din blog alligevel. Men jeg vil også sige at jeg sommetider først kan se når jeg har trykket mig ind på dine indlæg at det er en reklame. Jeg synes det er ærgeligt at du ikke starter indlægget med at skrive reklame så man er advaret;)Det gør flere andre bloggere.Jeg ved godt at flere nu vil kritisere hvad jeg skriver-men vi må vel alle have lov til at udtrykke vores mening,Rigtig god dag til dig:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lina

    Som forbruger må jeg indrømme, at jeg bliver rigtig rigtig gal over sådanne artikler.
    Hvor dumme tror de i realiteten at vi er som forbrugere? Jeg synes ofte at det er enormt nemt at gennemskue hvornår ting er gaver og reklamer hos SoMe influencers og dertil så gør I det enormt nemt ved alle (dem jeg følger/læser) at benævne det helt korrekt.
    Det der hidser mig op er at I konstant skal i vælten for alt det her uden at nogen sætter fokus på at der er Coca cola, iPhone og Burberry jakker mm. i div. film, musikvideoer osv. Hvorfor er der ikke fokus på det? Eller måske endnu vigtigere – hvorfor skal det ike være præcis lige gennemskueligt hvem der støtter hvilke partier i deres valgkampagne? Tænk hvis det skulle stå på deres valgplakater? Eller at lægerne skulle have en plakat på deres dør om hvilke medicinalfirmaer de har været til gratis undervisning hos indenfor de sidste fem år?

    De burde lade være med at kun at plukke de lavthængende frugter, men derimod lave noget ordentlig journalistisk hvor de så andre brancher igennem med samme lup.

    Slutteligt så synes du er skøn, skarp og vanvittig professionel! I modsætning skribenten af den leder!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Folk er triste. Det må være trist, at kunne læse i sin egen avis, at du når ud til 2-400.000 læsere, når man ser antallet af læsere af egen avis falde. Det må som avis være trættende, at du som blogger kan lave indlæg, der er fængende, og bruger tid på at filme, tage billeder osv. som faktisk giver læseren mulighed for at gennemskue produktet. De giver heller ikke os følgere meget kredit, hvis jeg ikke har brug for fx cremer du reklamerer for, om det så var reklame eller dit yndlingsprodukt, hvis jeg så mangler det, jamen så køber jeg det bare ikke! Jeg har tidligere læst at du netop kun reklamerer for produkter du selv 100% kan stå inde for. Så er det sku da fedt, at jeg som forbruger kan følge med i en process hvor du lige afprøver produktet først. Det er da gennemsigtighed. Du kan jo ikke trylle. Vi kender dig jo i hele DK, så du ville ikke kunne fake at dit hår voksede 30 cm på en måned.

    Jeg forstår godt du er vred!
    Jeg glæder mig til at høre dit talkshow til Beauty Days.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne

    Det er så vanvittig! Og trist, for jeg synes faktisk det var et super fint og ærligt portræt forrige uge. Du må igang med en sag om æreskrænkelse… sæt igang! (Suk altså! Kan godt forstå du bliver vred… og træt og ked og….)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annette

    Jeg forstår til fulde din harme og Politikens artikel!

    Og din pointe med Politikens – og andre “papir”-medier – dobbeltmoral med at de ikke selv markerer “artilker” som reklame er spot on!!

    Tror du har fat i Politikens akilleshæl mht. reklame-kronerne. Det er der skoen trykker.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Jeg er også lige nødt til at sende min dybeste respekt i din retning – hvor er det fedt, at du reagerer! Jeg plejer ikke at følge med her på din blog, men skulle lige se, om du selv havde opdaget Politikens svinestreg. Jeg læste artiklen og syntes, at den var virkelig god og båret af en oprigtig interesse for, hvordan din business fungerer. Da jeg i går læste lederen blev jeg fuldstændig mundlam, øv hvor er den unfair og ureflekteret:(

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jean

    Jeg synes din overskrift på indlægget er helt perfekt og total grineren..🤪
    ..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Hallo! F*ck dem og det de siger! De er skide sej og de har ondt i røven over den succes du har. De er så ringe!!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Fomage Frais 0,3% er fortsat i Arlas sortiment https://www.arla.dk/opskrifter/leksikon/ravarer/fromage-frais

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille Olsen

    Kan sandelig godt forstå, at du bliver vred og føler dig groft forulempet. Redaktører af redaktionelle medier servere deres historier i den kontekst og vinkel, som de ved, at deres læsere bifalder. Og eftersom Politikens læserskare hovedsageligt er at finde blandt læsere med stærkt venstredrejet holdninger og værdier, så skal dygtige forretningsfolk – som du – selvfølgelig revses.De afskyr jo alt kommercielt i deres selverklærede politiske korrekthed, og holder i deres ulidelige grådighed efter andres (hårdt tjente) penge, sig sjældent tilbage med en foragtelig retorik, når de får ondt i måsen. Keep up the good work, girl. Du er hamrende dygtig til det, du gør. Kan udmærket godt forstå at du bliver vred, når du opfører dig ordentligt i dit virke!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hans Jensen

    Hold nu op Macha, https://www.dr.dk/tv/se/absurdistan/absurdistan-2/absurdistan-4-10
    Hva så med et her. Følg reglerne for fanden!!!!!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Det er jo mange år siden.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hans Jensen

      Det gør det da ikke bedre, du kan da ikke blive sur over at der bliver sat spørgsmålstegn ved din forretningsmodel, når du har den historik!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maria Laursen

      Arhhh Hans du hiver noget frem der er 5 år gammelt virkelig?! Hvis du virkelig skal så langt tilbage for at finde et eksempel på at Mascha ikke følger reglerne så er det vist heller ikke så galt alligevel…

      Desuden troede jeg det var os kvinders lod at hænge os i hvad der er sket for laaaaaang tid siden….

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Jeg læste selv lederen i Politken, og blev overrasket – fordi du netop altid markerer alting – hellere en gang for meget, end en gang for lidt. Så hvis man har læst bar lidt på din blog, er det tydeligt, at der ikke er lavet en undersøgelse af, hvorvidt du skal under kategorien af trælse snydere. Det er simpelthen for nemt, bare at ‘gå ud fra’ og tage som en selvfølge, at du snyder. Tænker det også hænger sammen med total manglende anerkendelse af, at det er et reelt arbejde du har – som kræver en del mere end bare held og et godt udseende – det ved de fleste født efter 1975 vist efterhånden!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Peter D

    Men Poltiken har jo ikke skrevet noget forkert, selvom det er lidt ufint at trække dig frem på den måde, da mange er meget meget værre. Du er faktisk næsten fejlfri, men blog-indlægget med Primacol links fra 20. december 2018 er først i dag markeret som reklame – tidligere stod der kun Annonce med meget små bogstaver på det øverste billede:
    http://maschavang.dk/2018/12/hollie-nolias-vaerelse-vild-glimmervaeg/

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Peter D

      Og flere hundrede cookies sættes uanset om man accepterer det eller ej. Således også hvis man kommer ind på maschavang.dk ved en fejl. Det er en klar overtrædelse af GDPR-reglerne.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      Det var også rigeligt, det var korrekt markeret. Men jeg må gerne gære det dobbelt hvis jeg vil. Og hvorfor har du også så travlt med det… Helt ærligt… Sidder du og gennemgår alle mine indlæg og melder mig eller hvad? Det er i øvrigt åbenlys reklame, tvivler på nogen som helst kunne være i tvivl.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • maschavang

      … men nu du er i gang, kan du så ikke sende mig en liste, hvis du falder over fejl eller mangler? Jeg er nemlig kun menneske, så vil jo gerne rette op på det, hvis noget er misset. Det vil jeg sætte pris på. Tak 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • John Dahl

      Det er da spøjst. I ovenstående indlæg har du netop påstået at der er styrt på al tog at du kender til det hele, kun nye influencers kan lave sådanne fejl, men det er selvfølgelig også nemmere at slette indlæg end det er at forholde sig til dem

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] I en leder den 4. januar 2019, agiterede Chefredaktør fra Politiken, Christian Jensen, for at “Myndighederne bør knalde” navngivne influencers for overtrædelser af markedsføringsloven. På Elektronista.dk dagen efter, svarer Christiane Vejlø (der følger og rapporterer om bl.a. nye medier og digital kultur) igen og mener at Politiken ikke forstår influencers. Nogenlunde samme budskab er at finde i både Rasmus Kolbes (aka Lakserytteren) svar og i Mascha Vangs svar: “Nok må være nok, jeg bliver altså knaldet rigeligt…”. […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg så Presselogen i dag. Suk. Christian Jensen (ansv. hos Politiken) forklarer sig med, at det er i orden at nævne en person, som ikke har gjort noget forkert, fordi vedkommende tidligere på ugen havde deltaget i et interview, så kan man undre sig over, at folk tør udtale sig til Politiken.
    Hvis Lars Larsen (Jysk) eller Jørgen Mads Clausen (Danfoss) udtaler sig om at det er vanskeligt med generationsskifter i familieejede virksomheder bliver de forhåbentlig ikke beskyldt for ikke at betale arveafgift..
    Nogle gange må man undres, som i dette tilfælde.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Let's go.... Stargazing!